söndag 22 augusti 2010

Idag ska vi göra Öl korv

Vi torkade kött i går , Beef jerky ni vet "cowboy mat" ett gammalt sätt att konservera kött .
Det är som kryddat godissnacks som är nyttigt och gott, Istället för att kylskåps äta öppnar jag burken och tar en bit kött.


Melissa har alltid lite med sig i ryggsäcken till skolan och på utflykter ifall hon blir hungrig.
och i svamp skogen när man sitter och tar en kopp termos kaffe är det gott att tugga på en .

Och i dag ska vi göra ÖL korvar till  helgen.

3 kg  malet magert oxkött -Ingen blandfärs nu! 100 % nöt.
kryddor
2 msk grill krydda
1 msk salt-med Jod
2 pressade vitlöks klyftor (eller vitlökspullver)
1 msk Sambal olek (eller något annat starkt
1 tsk -Rökkrydda finns på flaska, eller en grill kryda med (smoke-rök)
1 dl öl.

Vi har en "kak spritts" med munstycke i olika  former vi väljer ett rör munstycke,
Men det går lika bra att forma köttfärsen med händerna och rulla eller  platta ut .

På  galler i våran  svamp och frukt tork  (som vi torkar äpplen och svamp )spritsar vi ut färsen, sedan får man vänta i ca 6 timmar innan öl korven är klar.

Det går också bra att torka i spisen, lägg ut  strimlorna på grillgallret till spisen, låna grannens galler så får du två eller tre galler som du  samtidigt kan stoppa in i ugnen,

Sätt på det lägsta graderna typ 50 grader och stäng inte igen ugnsluckan helt En träslev emellan luckan och ugnen blir bra,
ca 7 timmar i ugnen vänd efter halva tiden korven på gallret.
Sedan är det bara att  låta den svalna och lägga den i  burk
förvaras torrt, ( den hinner inte bli så gammal )





3 kommentarer:

  1. Mmmh så smarrigt det ser ut. Detta skall jag göra i veckan som kommer. Du Mats, jag har lagt upp recept på min gammelmormors rönnbärsgelé i min blogg. Den är verkligen god så prova att göra den.

    SvaraRadera
  2. Vad häftigt !
    Det där måste jag testa någon gång !

    SvaraRadera
  3. Det är gott med korv ! Vi har varit och handlat i helgen. Lilly köpte nya kläder och jag köpte en bärbar Mini PC som jag installerat Win 7 och program i så därför lite bloggande.

    SvaraRadera

Säg vad du tycker,Du får vara anonym och robotar är också välkomna.