lördag 4 september 2010

En buktalare på Radion !


Min Televinken! Jag  är fortfarande barnsligt förtjust i  den lilla marionett dockan i trä styrd av trådar som på 60 talet fanns i min bardom, i tv på skiva och i  radion
Anita som tog hand om denna busiga bångstyriga lilla kille , den som höll i trådarna och som var televinkens röst heter  Ola Lundberg
 1964 föds Televinken Marionettdocka som tillsammans med Anita Lindman blir påannonsör på Tv
Det var Televinken som lärde mig både bus och skoj och  trafik vett  och allemansrätt.


Nu har vi nya Idoler i Tv.
Anki och Pytte   "Anki" en liten prat glad anka som buktalaren Pytte Ravn är röst till hur gullig som helst min favorit på bollibompa när man tittade med  min lilla 6 åring

Zillah & Totte är ett buktalarpar bestående av Cecilia Andrén och schimpansen  Totte.
Kanske lite för snäll tycker jag. men små barns favorit.

1930  fanns i  Amerika en  Svensk ättlad  Buktalare som slog igenom på "Radio"

1936
Svenska emigranterna Nilla Svensdotter  och  Johan Henriksson Berggren fick en son ""Edgar John Berggren
Som lärde sig buktaleri i   Chicago, Illinois
En buktalare på Radion under 20 år
Charley och Edgar
1937 till 1956 var hans radio show  "Royal Gelatin Hour" var ofantligt populära fast han var en buktalare fungerade det på radion.
Han hade en docka som hette Charlie McCarthy en stilig elak docka i hög hatt och monokel



Här kan du lyssna till ett av Edgar Bergen and Charlie McCarthy radio program inspelat och bevarat till eftervärden, En buktalare på Radion !
Orson Wells
1944-10-29  Edgar Bergen & Charlie McCarthy   Halloween with Orson Welles SHOW

Klicka på pilen



1937 tilldelades Bergen en special-Oscar för att ha skapat Charlie McCarthy.  Han skänkte dockan på 70 talet  Charlie till museet Smithsonian Institution i Washington DC.
Där han finns tillsamans  med "Kermit" från Mupparna  och Howdy doddy en Marionett docka från tv.

2 kommentarer:

  1. Anki och Pytte är jättebra, men precis som du, är mina favoriter Anita och Televinken.
    Mammingar och lammingar... ( När de var till bonden och hälsade på. :D )
    Pelle Polis. ( För så hette han väl ? )
    Massa kul grejer och helt galet ibland ! :D

    SvaraRadera

Säg vad du tycker,Du får vara anonym och robotar är också välkomna.