tisdag 12 april 2011

I ett annat land


Jag var 12 år gammal när jag började i en ny skola i ett annat land , Amerika.


Det här var tidigt 70 tal och Vietnamn kriget var i full gång och många av mina klass kamrater
hade både bröder och pappor som var ute i krig.

Skolans flagga vajade på halv stång när jag började min första dag , två barn hade mist sina pappor i Vietnam


Jag kunde inte prata Engelska och förstod bara lite så Mrs Gast min stränga fröken flyttade upp min bänk vid hennes katedern och där började vi läsa små barns böcker, This is a CAT
This is a DOG
Medan resten av klassen jobbade med vulkaner och lava-projekt

Jag och min bror fick åka den stora gula skolbussen varje dag precsis som på film "cool" tyckte vi,
och på vintern när den första snön kom så blev ofta skolbussarna inställda på grund av dåligt väglag
det var alltid spännande att lyssna på lokalradion på morgonen ,,,Ingen skola idag Det snöar ! JIPPY

Varje morgon stod vi utanför det låsta klassrummet och väntade på Mrs Gast , en vithårig fröken med hornbågade glasögon med en rosa bärlsnodd i nacken Jag var väldigt rädd för denna fröken ända tills hon en dag Blinkade till mig och viskade You are my sunshine och log, hon var inte så farlig trots allt.

När vi hade satt oss vid våra bänkar , jag längst fram (än i dag sätter jag mig gärna så långt bak jag kan )
så var det upprop och hon sa våra namn och vi svarade.

Sedan skulle vi stå upp och med högerhanden på hjärtat och med blicken på en stor flagga som stod i hörnet vid svarta tavlan så läste vi Trohets Eden ,The Pledge of Allegiance


I pledge Allegiance to the flag
of the United States of America
and to the Republic for which it stands,
one nation under God, indivisible,
with Liberty and Justice for all.

flaggor/USA8.gif

Jag svär trohet till flaggan
Förenta staterna
och till Republiken som den står för,
en nation under Gud, odelbara,
med frihet och rättvisa för alla.




Detta var en stor skola med biograf som visade film på "rasterna" och en restaurang och fik
Maten fick man betala för varje dag ca 4,50 kr jag hade småpengar i en läder påse runt halsen det fanns 3 rätter och välja på och smaskiga efterrätter.

När jag och min bror vi var dom enda svenskar som gick där fick höra att köket hade gjort ordning en Svensk måltid för vår skull så blev vi ganska så stolta
Det blev Köttbullar potatis och brunsås med Knäckebröd hur dom fick tag på knäckebröd var en gåta ,

Vi fick be mormor i Norrköping skicka matpaket med knäckebröd till oss.
Jag kände mig mycket hedrad när alla i hela matsalen knaprade på Wasa knäcke

Jag tänker ofta på hur det kan kännas att vara en främling i ett annat land
och hur viktigt det är att bli behandlad med vänlighet när man inte ens
kan förstå vad klasskompisarna säger.




5 kommentarer:

  1. Ja jag vet hur du kände dig o hur många andra som kommer hit kan känna, själv har jag också upplevt denna del att komma till utlandet o inte kunna språket.

    Var i USA var det o varför flytta ni dit o hur kom det sig att ni är tillbaka i Sverige

    SvaraRadera
  2. Har inte upplevt det själv men har stor respekt och visar alltid hänsyn inför människor som kommer hit. Att inte förstå måste vara hemskt.

    Jag tycker folk skall vara lite mer ödmjuk över lag när det gäller andra människor. Då skulle allt se annorlunda ut!

    SvaraRadera
  3. Mycket intressant att läsa, särskilt eftersom jag i skolan just nu håller på med ett arbete om Vietnamkriget (orsaker, konsekvenser etc)!

    Tack för en underhållande blogg! :)

    SvaraRadera
  4. tack för så snälla ord .

    SvaraRadera
  5. Så kloka ord!
    Dessutom är det väldigt intressant att läsa berättelser ur ditt liv! - Du har varit med om så mycket. :)

    SvaraRadera

Säg vad du tycker,Du får vara anonym och robotar är också välkomna.