lördag 2 april 2011

Jag orkar snart inte vara trevlig när du ringer



Du ringer i tid och otid, på morgonen när jag har smugit upp för att äta frukost och dom andra sover .Då Ringer du

När jag jobbar så ringer du flera gånger Har inte tid och prata ! Då ringer du

Fast jag är trevlig och talar om, efter du har fått dina 10 sekunder att jag inte har tid , så fortsäter du argumentera.
Jag har snart inte ork att vara trevlig när du ringer


Jag har inte gått kursen    "Argumentations teknik  konsten att få som du vill"    men det har du.

Som telefonförsäljare är det här är en del av vad dom får lära sig:




•Hur du kan formtoppa mentalt inför varje samtal.

•Hur du återhämtar och återladdar dig kontinuerligt i varje säljsamtal.

•Hur du avslutar varje samtal med att plantera ett växande frö hos kunden.

•Hur du gör ett bra första intryck.


Samtalet
•Hur du skapar ett gott intryck första sekunderna

•Hur du omvandlar oförskämda kunder till lojala kunder

•Hur du kan bli mer inflytelserik genom att pausa medvetet på rätta ställena

•Hur du kan förhandla dig till längre samtalstider med kunderna

•Varför ett motiverat nej accepteras bättre av kunden


Säljsamtalets psykologi
•Varför det är viktigt att för telefonsäljare att förstå och tolka attityder?

•Hur du på ett tryggt sätt kontrollerar att personen som du säljer till har rätt att köpa?

•De fem frågorna som du måste besvara innan något kan hända överhuvudtaget

•Hur du skapar ett positivt första intryck

•Hur du väljer orden som fungerar som dörröppnare

•Hur du undviker de två värsta kommunikationsbromsarna som effektivt skrämmer bort kunder


Teknik
•Hur du snabbt sorterar bort olönsamma kunder

•Varför frågor är säljarens bästa vänner

•Hur du väljer ord som skapar samhörighet med kunden

•Varför du ska blanda öppna och slutna frågor

•Hur du praktiskt tar fram kundernas köpplaner


Hantering av kunder
•Varför kundens kommentarer i kartläggningen är viktig

•Hur du kan spara säljtid och självkänsla genom att vara noggrann i prospekteringen

•Hur du översätter din produkts egenskaper till fördelar för kunderna

•Hur du använder säljformuleringar som alltid fungerar

Kunderna
•Fyra kundtyper som du snabbt kan känna igen och anpassa dig till

•Varför anpassning och spegling ger bättre kommunikation med kunderna

•Hur du finner rätt kanal att kommunicera på med dina kundtyper

•Hur du bemöter arga kunder

•Vad du kan göra och vad du absolut inte ska göra när du får en arg kund i telefon

•Hur du ser till att din kund blir nöjd istället för att vinna varje ordväxling

•Hur du får reda på vad som ligger bakom kundens invändning




Argumentationsteknik - konsten att få som du vill
Argumentationsteknik - konsten att få som du vill
Vassa och engagerade telefonförsäljare
Arbetsuppgifter och omfattning:


Du som anställs kommer till en början att få en grundlig introduktion inom säljteknik, exempel på områden du kommer att utbildas inom är samtalsupplägg, positiva ordval samt argumentationsteknik. Du kommer också att få all information som krävs om de produkter företaget säljer för att på bästa sätt lyckas i din roll som säljare.

Lycka till
Argumentationsteknik - konsten att få som du vi

3 kommentarer:

  1. Du skriver mycket intressanta saker Mats.Alltid lika kul att läsa om de olika sakerna. Jag kanske inte är så duktig att kommentera allt men nån gång som t.ex denna lyckas jag göra det. Om dessa telefonförsäljare håller jag med. Det är inte alltid lätt att försöka tacka nej på ett vänligt sätt.
    Det känns som att det har blivit mycket mera telefonförsäljare som ringer. Jag har NIX men det hjälper föga. Det har tyvärr blivit så att jag inte alltid svarar i telefon när jag ser vad det är för telenr. men det gör ju också att de ringer igen, igen och igen. Så det är kanske smartast att svara och vara bestämd i sitt Nej!

    Hälsningar Kerstin

    SvaraRadera
  2. tack Kerstin du har så rätt med att man ska försöka ta tjuren vid hornen och avstyra dom direkt annars ringer dom bara fler gångeroch ditt nr blir en möjlig kund som delas upp bland försäljarnas telekonton

    SvaraRadera
  3. Jag har tröttnat på att vara trevlig, och avbryter numera raskt deras presentation med att säga att jag inte är intreserad.
    Om de då ändå mal på, så upprepar jag att jag inte är intresserad och lägger på.

    SvaraRadera

Säg vad du tycker,Du får vara anonym och robotar är också välkomna.