måndag 4 april 2011

Sverige är som bäst när

Sverige är som bäst...

 När det ringer på dörren och barn står därutanför och vill att man ska köpa majblommor.






 När jag ser ett avsnitt av Saltkråkan eller något annat barnprogram av Astrid Lindgren Barnberättelser på tvn en söndagsmorgon.




 När flaggan hissas en tidig skolavslutning i juni och barn springer omkring med blommor och sommaren ligger framför en.

 När jag går in i skogen och letar svamp och bär, och troll.

  När man kan sitta en söndags eftermiddag på konsum fiket med en STOR kanelbulle.



 Morgonfika på altanen en semester och sol lovas hela veckan.


 När man kan värma sig vid en Majbrasa och titta in i elden .

 När grannarna bryr sig hur man mår och önskar en trevlig helg.


 När myggen gör sig påmind så där ” lagom”.


 Att fiska från en brygga och det äntligen börjar nappa.

 Att gå och drömma på IKEA en regnig söndag.


 När man samlas till jul för att pyssla och dricka glögg till ”Gläns över sjö och strand”på cd spelaren.



 Cykla med cykelkorgen full av Picknickmat på en gammal väg med åkrar och ängar vid min sidan.

 När man hittar Vitsippor i massor och sommar blomster bara att plocka.

 Sitta en solig vinterdag på granris med varm choklad och prickigkorv smörgås.

Jag älskar dina dialekter, ditt ständigt förnyande språk.
Dina första vårblommor, det skira gröna.
Jag älskar din varm-kalla sommar,  magiska sommarnätter.
Din doft på hösten, ordet och färgen  brangult
Knarret under mina fötter på vintern,
Dom gamla tanterna som doftar kanelbullar,
Din blomsterkrans en midsommar,
Dagisbarnen som på led går ut för att plocka höstlöv,
Älskar dina gröna ängar , din odlade mark , ditt öppna landskap
Jag älskar din allemansrätt på min väg till svampstället,
Vatten blänket vid en brygga, semesterlediga dagar.
Jag hämtar kraft i din skog, berg och fjäll.
Kafferasternas land, påtårens rike
Dina öppna gränser , och olika kulturer, din fria tanke.
Jag är en del av dig.

 Sverige och Prickig korvsmörgåsar.

6 kommentarer:

  1. Du kanske har fler ? skriv gärna till

    SvaraRadera
  2. Det finns inget lagom med myggg, men annars håller jag med!
    Och så ääääälskar jag att gå ut i jordgubbslandet när det är fullt av röda gubbar där! (Och då menar jag inte en massa vänsterpolitiker förstås. ;))

    SvaraRadera
  3. hihi
    svenska jordgubbar sååå härligt

    SvaraRadera
  4. Hej! Här är det vårväder och fint. Vi har börjat att planera för semestern som blir Öland Skåne och Danmark i år. Ha en fin dag nu !

    SvaraRadera
  5. Jag håller med om allt förutom myggen! Jag skulle inte gråta om alla mygg försvann från denna delen av världen. Den förstör ju svensk-sommar!

    SvaraRadera
  6. Det är vårat land det.....härligt!

    Kerstin

    SvaraRadera

Säg vad du tycker,Du får vara anonym och robotar är också välkomna.