måndag 12 december 2011

Lucia betyder för mig ...

Nu kan jag knappast vänta...  i morgon stiger hon in "Lucia" flickan i vitt med Rött band kring magen och ljus i håret, hon  ger mig rysningar-
Jag älskar traditionen vi har med Lussibullar tända ljus och den tidiga morgonen med sång från barn och vuxna,

Jag bara blir lugn och trygg när jag hör och ser detta skådespel med traditioner. Jag ger blanka f-n vad den har för betydelse, eller denna förtäckta Skönhets tävling där den vackraste Lucia ska väljas
Vad  betyder den för mig ?
Barndom, rofyllda stunder, det vackra och en hyllning till ljuset som ska komma tillbaka,

Det är elva nätter före jul
då mörkret som tätast står
då vandrar Sankta Lucia omkring
med en krona av ljus om sitt hår.

Se jag önskar er lycka och glädje stor
och all helgens ljusa frid
och jag bådar den sol
som för världen uppgår
den signade juletid





Varsågod klipp dockan Lucifer 

2 kommentarer:

  1. Efter middagen satt jag och barnen kvar vid matbordet och lyssnade på julsånger på youtube...
    När vi hamnade på Luciafirandet i Kungsholms kyrka (från förra året tror jag) så blev jag alldeles tårögd när luciatåget skred in och skön mjukt... Dottern tittade lite undrande på mig eftersom jag fick tårar som började rinna för det var så fint!

    SvaraRadera
  2. Och jag med mitt jobb har fördelen att få se underbart små lussande barn VARJE år. Och dessutom hålla i trådarna. I love it.

    SvaraRadera

Säg vad du tycker,Du får vara anonym och robotar är också välkomna.