söndag 26 februari 2012

Mitt möte med Siouxsie and the Banshees

1980 träffade jag för första gången Siouxsie Sioux
Sångerskan i bandet "Siouxsie and the Banshees" och det glömmer jag aldrig


Siouxsie and the Banshees var ett brittiskt punkrock/postpunk-band, bildat 1976 i London av sångerskan och låtskrivaren Siouxsie Sioux (Susan Janet Ballion)

Det var på kulturhuset i Stockholm jag mötte hennes musik för första gången, och jag blev aldrig densamma igen,

Jag var inne på Kulturhusets stora skivbibliotek där man kunde låna och lyssna på lp skivor,
Stod och bläddrade bland vinylskivorna i Punk/new wave hyllan .hade några timmar att fördriva innan tåget till Sala skulle gå.
Där var hon ! en hårt sminkad tjej, Svart hår och en intensiv blick, med det mystiska namnet Siouxsie Hade inte en aning vem hon var?

Jag gick över till disken och lämnade  in skivan för lyssning , Plats nr 12 sade tjejen i disken, som såg lite ut som Cyndi lauper i hår och klädstil, hon gav mig ett par hörlurar.
Gick och satte mig på 12ans plats  och pluggade  in hörlurarna i armstödet

Där på kulturhusets musik bibliotek i Stockholm tidigt 80 tal träffade jag Siouxsie and the Banshees
för första gången...Jag hade aldrig hört något liknande förut ,det var overkligt, hon gick rakt in !
Jag blev sittande där och lyssnade på hennes skiva
 Kaleidoscope och  den vände upp och ner på min värld och jag vart yr ,illamående. upprymnd, allt på en gång,,, det var som att bli kär.
Den skivan måste jag bara ha med mig hem till Tärnsjö så jag  sprang över till NK och köpte den.




1982 Träffade jag henne på riktigt under en konsert på Gärdet i Stockholm,
Jag såg en annons i DN om att Hon skulle komma till Sverige ÄNTLIGEN !

Hon skulle uppträda någonstans i Stockholm den 31 maj (Informationen var dålig)
Jag och en kompis hade åkt från Tärnsjö tidigt den morgonen för att se henne live.
Vi åkte på vinst och förlust i tidningen stod det att hon skulle spela i Stockholm ingen adress.

Ryktet sa  när vi väl kom fram att hon skulle vara på Johanneshovs is stadium ,men när vi kom ner i tunnelbanan så var alla på väg till Gärdet så vi följde bara strömmen, 

Det var skinnskallar,raggare punkare och syntare, svartrockare  goter  och massa  hårdrockare om vartannat, och två rädda Tärnsjöbor Härligt .


© & foto Torndahl, 1982
. Ebba Grön  som skulle spela före kom inte till spelningen eftersom Thåström somnat på en parkbänk, sas det!
 Ölen som var beställda till bandet delades upp av dom band som var där, Kai Martin & Stick ersatte Ebba Grön och det var många som uppträdde men en öl på scenen

Det var 40 000 personer bakom kravallstaket och gräsmattan under oss var hård och  ner trampad ,
Det var något i Luften

Banden löste av varandra och det var inte förren det började skymma som "hon"steg  upp på scenen,
© & foto Torndahl, 1982
 Trummorna dånade spottarna sökte henne hon tog av micken från stativet,,,
och jag vart "spellbound"
Där på gärdet i en svart röd poncho kom hon ut på scenen  och vinkade till mig
© & foto Torndahl, 1982


© & foto Torndahl, 1982





http://www.fanpop.com/spots/siouxsie-and-the-banshees
hhttp://www.facebook.com/pages/SIOUXSIE/9827660846?sk=wallttp://news.qthemusic.com/2011/10/siousie_soux_there_plenty_more.html

http://www.dn.se/kultur-noje

Foton från © & foto Torndahl, 1982 var där.
http://www.facebook.com/groups/110162288999793/#!/groups/110162288999793/
http://www.lastfm.se/music/Siouxsie
http://kulturhuset.stockholm.se/
http://kulturhuset.stockholm.se/Bibliotek-Film-Musik/

7 kommentarer:

  1. Siouxsie and the Banshees såg jag i London 2 ggr på 80-talet :)
    Älskar deras musik än i dag :)

    SvaraRadera
  2. Jag minns att hon var din stora favorit. :)

    SvaraRadera
  3. Coolt! Inte alls min grej men ändå coolt!

    SvaraRadera
  4. Häftig upplevelse för dig det där.. Har inte ens hört talas om henne :) men det kan ju bero på att min musiksmak inte legat åt det hållet..

    SvaraRadera
  5. Jag var också där mäktig upplevelse
    Siouxsie är min favorit sedan 1979.

    SvaraRadera

Säg vad du tycker,Du får vara anonym och robotar är också välkomna.