tisdag 27 mars 2012

Ett av livets mysterium är nu löst



Varför är man trött, Vårtröttheten som dom flesta känner Jag har länge gått och tänkt på detta och nu har jag helt utan veteskapliga belägg  kommit på orsaken varför vi efter en vinter känner oss så orkeslösa när våren kommer varje år.

Vi växer på våren ! precis som björken när  saven stiger, vi skjuter skott  får nya löv , Vi Människor  åldras  mest på våren enligt min tes ! det är nu vi blir lite äldrel
Barns fötter växer till sig under våren och behöver ofta nya skor efter vintern.


Växtverken är starkast nu under våren på dom yngre, och rynkorna blir fler under den första vårsolen hos oss äldre.
Huden torkar ut och behöver fuktats  till och med håret växer snabbare nu under våren.
Helt plötsligt får jag massor av finnar och näshåret börjar växa vilt,

Nu är inte jag ute efter Nobelpriset men jag vill gärna sprida min teori för att öka kunskapen om när och varför, vi blir äldre. Man kanske skulle resa bort under våren,till något land som redan har sommar, om man hoppar över denna årstid när vi åldras skulle man kanske bromsa åldrandet.




Citat : Karin Boye

Ja visst gör det ont

Ja visst gör det ont när knoppar brister.
Varför skulle annars våren tveka?
Varför skulle all vår heta längtan  
bindas i det frusna bitterbleka?
Höljet var ju knoppen hela vintern.
Vad är det för nytt, som tär och spränger?
Ja visst gör det ont när knoppar brister,
ont för det som växer
och det som stänger.
                        


5 kommentarer:

  1. Det låter som du är något på spåren, men jag har väl slutat växa då för jag blir alltid så pigg när det blir vår ;)

    SvaraRadera
  2. Jag allvarligt talat så tror jag på detta

    SvaraRadera
  3. Kan det vara för att man inte har någon energi på vintern, det släpar lite efter när våren kommer.
    Personligen är jag väl lite piggare nu på mornarna

    SvaraRadera
  4. Tack, då förstår jag varför jag är så trött, jag blir äldre..:-)

    SvaraRadera

Säg vad du tycker,Du får vara anonym och robotar är också välkomna.