torsdag 29 mars 2012

Jag går i Påsktankar


Nu verkar det som om påskens firande helt har glömts bort !
Det påskpysslas inte alls som förr,knappt en påskkyckling i papp
Recepten i tidningarna  saknas nästan helt.
Pappers äggen i affären får man leta efter längst bak i butiken.vid grillkolen och tändvätska
Fjäderklätt ris , gula ljus ,gula servetter,och påskmust är nu svåra saker att få tag på.
När skickade du ett påsk kort sist ?
Konsten att måla vackra påskägg glöms snart bort
påsklilja , vad är det ?

Allt detta finns, det är inte det, men det är i betydlig mindre omfattning .
Mina barndoms påskar" känner inte  mina barn igen.
på gott och ont.

Förr var Allt  stängt, tvn  hade helgmåls ringning och påsk gudstjänst och sedan visades det bara filmer om Jesu liv och död. Ångesten fick en klargul färg

Ute var det vår i luften men inga kompisar fick vara ute och leka , det rådde Helgfrid ! dom hade finkläder på sig och skulle umgås med släkten som var på besök för att äta "Påskmat" egentligen så var det ett julbord som dukades upp igen ,
 Till och med julmusten ändrade etikett till påskmust.
Mamma hängde upp påskgardiner och det pyntades i varje vrå
P%C3%A5sktraditioner+i+Skansens+hus+och+g%C3%A5rdar
.barn klär ut sig till påskkärringar och går runt och knackar dörr för att lämna en påskhälsning och kanske få lite godis i sin korg. Nu har Halloween tagit den grejen !

5 kommentarer:

  1. jag har fixat påskrisen... tre stycken, plus en ensam gren med lite hängen i. På jobbet är påskpyntet framme och idag har dom börjat påskpyssla - det blev målade pappägg. Busungen hade med sig egenhändigt gjorda ägg i cernitlera i går. Dom äter påsklunch på skolan på tisdag och har två friluftsdagar nästa vecka - både onsdag och torsdag. Jag ska ta fram påskpyntet här hemma (förutom risen som redan är framme då) nu ikväll och under helgen i Lilal Gula Huset. I morgon ska vi dessutom planera påskens alla middagar - vi som älskar mat; både laga och äta - gillar planerandet innan..
    Och på onsdag klär jag ut mig till påskkärring och sjunger påsksånger med barnen på mitt jogg.
    så här påskar vi ganska bra, tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Vad skönt, jag tror jag flyttar upp till er

    SvaraRadera
  3. Själv gillar jag inte storhelgerna, för att det är så mycket pyssel, som jag inte hinner med.
    Nuförtiden påskpyntar jag inte alls, men det är bara ett par år sedan jag slutade.
    När Elin var mindre, så höll vi på och målade ägg, kokade ägg i lökskalspaket, för att de blir så fint marmorerade då, och köpte äggfärger, och hade tuppar, kycklingar och påskkärringar i hela huset. - Och så påskris förstås, med videkissar i också, och fjädrar i alla regnbågens färger.
    Och så skulle hon förstås kläs ut till påskkärring varje år, och gå ut med kaffepannan eller korgen.
    Visst var det kul, men jag tycker det är skönt att bara njuta av lugn och ro nu jag...

    SvaraRadera
  4. Hoppas nu att inte Julens traditioner går samma öde tillmötes

    SvaraRadera

Säg vad du tycker,Du får vara anonym och robotar är också välkomna.