lördag 14 april 2012

Hur man får tyst på bråkande grannar.


 

När jag var liten bråkade grannarna i lägenheten under oss, hela tiden.
Det var skrik och svordommar på helger, och mitt i veckorna.
Kommer i håg hur polisen kom till mina galna grannar ibland.men dom kunde inget göra !
Nästa helg var det dags igen.

Jag bodde i Aspnäs , Jakobsberg på den tiden , i dom där vita banan husen,Det var två nybyggda höghus som böjde sig som bananer mot varandra. och vi bodde högt upp "hiss knapp nr 8"

Det var i lägenheten under oss i samma port ,som det var ett jäkla liv ! Paret hade balkongen under oss
och det var obehagligt när dom bråkade , dom kunde hålla på till kl 5 , 6 på morgonen och skrika på varandra.
Brf Aspnäs är Järfällas största bostadsrättsförening med 530 lägenheter. Föreningen ligger med sina två ”bananhus” på en kulle med milsvid utsikt åt alla håll. På ena sidan ses takåsarna över Jakobsberg mot västra Stockholm och på andra sidan Järvafältet med Stockholms siluett i bakgrunden.
Den bästa prylen jag hade som 13 åring var min bärbara kassett bandspelare,
den kunde man även spela in på, kopplade man in en mikrofon och tryckte samtidigt på knapparna REC och PLAY så kunde man leka reporter eller spela in sina egna radio program mm.


Nu var det sommar i Bananhusen och jag skulle sova på balkongen,jag tog ut min bandspelare för att lyssna på musik
Jag kunde höra dom på balkongen under mig ,nu bråkade grannarna igen och
det skulle hålla på hela natten.
Då gjorde jag det mest förbjudna man kunde , som den undersökande reporter jag var,
kopplade jag in micken i bandaren och pillade försiktigt micken med sin långa sladd igenom balkong räckets glipa i golvet och sänkte långsamt ner mikrofonen till nästa våning ...
Där 60 minuter av ett våldsamt gräl spelades in ovetande av mina galna grannar.

Närvaro känslan var påtaglig när jag senare kunde spela upp dramat på hemma stereon ( i mono )
Fantastiskt spännande tyckte jag som 13 åring att höra hur barnsligt vuxna kunde bete sig.

Dagen efter så smög jag med bultande hjärta ner i trappuppgången till våning 7 och fram till deras dörr , öppnade brevinkastet i dörren och skickade in kassett bandet till paret som alltid bråkade.
sedan sprang jag så fort jag kunde uppför brandtrappan hem.

Dom hördes aldrig mera ! Det vart obehagligt tyst hos mina högljudda grannar där efter.
Vi trodde dom hade flyttat.eller mördat varandra. jag vart riktigt orolig.vad har jag ställt till med ?

Drog en lättnad suck när jag efter några tysta veckor sedan såg dom , dom kom in i hissen samtidigt som jag, och vi åkte 7 våningar upp utan att säga ett ord.skönt att se dom i alla fall.
Paret gick ut när dörrarna gled upp och jag pustade ut när jag ensam åkte den sista våningen själv.
Det måste ha blivit en obehaglig överraskning för paret under oss.
men det blev desto behagligare för oss andra .

http://www.hsb.se/norrastorstockholm/aspnas/du-har-kommit-till-brf-aspnas

1 kommentar:

  1. HAHA så jäkla klockrent det ska jag lägga på minnet vi har ett par här som kan låta rätt mycket :)

    SvaraRadera

Säg vad du tycker,Du får vara anonym och robotar är också välkomna.