onsdag 12 december 2012

Jag bara njuter av denna stund

Jag älskar denna tradition
Allt stannar upp och jag känner ro och frid

Trollsejd och mörkermakt ljust du betvingar,
Bort med alla otyg och lys upp vår mörka tid.

Signade lågors vakt skydd åt oss bringar.
Ljuset och värmen till oss ger.

 Drömmar med vingesus, undret oss sia,
Änn finns hopp och tro.

Tänd dina vita ljus, Sankta Lucia

Jag bara njuter av denna tid som stundar
ta en kaka till !




Natten går tunga fjät
runt gård och stuva.
Kring jord som sol´n förlät,
skuggorna ruva.
//:Då i vårt mörka hus
stiger med tända ljus
Sancta Lucia, Sancta Lucia://



Natten är stor och stum.
Nu hör det svingar
i alla tysta rum
sus som av vingar.
//:Se, på vår tröskel står
vitklädd, med ljus i hår
Sancta Lucia, Sancta Lucia://



Mörkret skall flykta snart
ur jordens dalar.
Så hon ett underbart
ord till oss talar.
//:Dagen skall åter ny
stiga ur rosig sky.
Sancta Lucia, Sancta Lucia.://

http://www.aftonbladet.se/kultur/article15917516.ab

5 kommentarer:

  1. jag med - jag älskar Lucia. Och att genoföra ett Luciatåg med 19 barn där 15 är 3år eller yngre (alltså bara tre som är 4-5) är en utmaning. "genrepet" idag gick bra. Men vad som händer i morgon återstår att se... :-)

    SvaraRadera
  2. Nu är det upplagt och klart ! Ha en fin dag !

    SvaraRadera
  3. Det är just i denna tid som vi behöver extra mycket ljus och värme :)

    SvaraRadera

Säg vad du tycker,Du får vara anonym och robotar är också välkomna.