tisdag 4 juni 2013

En törstig björk

Äntligen är värmen här,
Vi cyklade iväg för att plocka murklor, en  svamp  som är farligt giftig  men god om du tillagar den rätt.
 
En underbar dag men med åska i luften ,så ger vi oss  iväg på varsin cykel, vid rotfällen och gamla stigar hittar vi dom första.

 
Det är så härligt att vandra på en skogsväg
 

Årets murklor torkar vi ,medans vi  tillagar förra årets fynd, fräser i smör och reder med grädde.
Det är som vackrast tycker jag just nu i naturen, Sommaren har lagt sitt gröna frodiga täcket över allemansrätten.

 
 Ibland måste man sätta sig
 

 

I går så sågade jag ner en björk som skulle bort ifrån backen .
Jag använde stammen till en klöspinne åt katterna, toppen med grenar fulla av gröna blad tyckte jag synd om och satte den i  en 10 liters burk med vatten, kanske den skulle hålla sig till midsommar tänkte jag så kan man ta reda på kvistarna när man ska löva altan.

Inget ska förslösas här,
Senare på dagen  när jag skulle jag åka  hem och tog cykeln som stod vid min björk, Burken var snustorr  som den stod i,Björk toppen  hade dragit i sig 10 liter vatten på ca 8 timmar  och det var bara att fylla på hinken igen.
Man kan knappt  tänka sig hur mycket vatten en  björk backe   suger åt sig .
Det är kvaft i luften och vi sätter oss och vilar i skogen.  åskan mullrar närmare oss nu och Nette säger bestämt
- Nu drar vi hemåt .
Det blev till en Svampsås på kvällen,medan regnet vräkte ner utanför fönstret.

2 kommentarer:

  1. Hoppsan..jo..anar att de träden dricker aningen lite mer än en kaktus iallafall. :)

    Kul att du beslutat stanna kvar i bloggvärlden...!

    Ha de bäst nu.

    SvaraRadera
  2. Gott med murklor, men jag vågar inte äta stenmurklor längre.
    Är alldeles för rädd för giftet, som ju inte försvinner helt ens om man både torkar och dubbelförväller. :/
    Hittar jag toppmurklor, så plockar jag dem dock gärna, men det är ju så sällan man hittar sådana...
    Törstig björk... :D

    SvaraRadera

Säg vad du tycker,Du får vara anonym och robotar är också välkomna.