torsdag 30 januari 2014

Ett brev ifrån Regeringskansliet

Jag skrev ett inlägg här på min blogg om hur krångligt det är att köpa färdbiljett på bussar och tåg nu förtiden,  Ett bussbiljettsystem från helvetet.  Vad har hänt med friheten och möjligheten med att åka buss och tåg ? och hur krångligt det är nuförtiden att lösa en biljett
Och sedan skickade jag den till     Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd  för att se vad hon hade för lösning på problemet. 

"Infrastruktur är livsnerven för att människors vardagsliv och arbetsliv ska fungera samt för att näringsliv och industri ska kunna verka och växa. Varje trafikslag för sig ska kunna fungera väl, men ännu hellre samverka ihop för att hela resan eller transporten ska bli optimal."
I dag fick jag svar, ett brev från
Hans Öqvist  Näringsdepartementets kommunikationssekretariat



Hej Matts !
Tack så mycket för ditt brev! Jag jobbar på Näringsdepartementets kommunikationssekretariat och hjälper statsrådet Catharina Elmsäter-Svärd  att hantera en del av alla de brev hon får. Jag vill helt kort skriva och säga att dina synpunkter och funderingar på hur krångligt det kan vara att åka buss har kommit in i god ordning.
Regeringen anser att det bör vara lätt för resenärer att använda sig av kollektivtrafik. En viktig aspekt är att det ska vara enkelt att betala för sin resa – det vill säga det du tar upp i brevet.
Inom kollektivtrafikbranschen pågår ett arbete med att utveckla de tekniska förutsättningarna för biljett- och betallösningar som används inom lokal och regional kollektivtrafik. Om det finns behov framöver är regeringen beredd att vidta främst reglerande åtgärder för att påskynda utvecklingen på detta område.
Än en gång tack för att du tog dig tiden att skriva!

Med vänlig hälsning
Hans Öqvist
Kansliråd
Regeringskansliet  
Näringsdepartementet
 Stockholm


3 kommentarer:

  1. Jag har full förståelse för att chaufförerna vill slippa kontanthanteringen, med tanke på alla de rån som förekommit. - Så ska man inte behöva ha det på sin arbetsplats. Att sitta och vara rädd för att det ska komma någon och klubba ned en när man sitter och kör, eller bli hotad med kniv av ensamma resenärer mitt ute i skogen någonstans... (Fy, hur det har blivit...)
    Men enligt en dom i kammarrätten, som kan ses som prejudicerande, så får inte myndigheter (vilket länsbussbolag kan ses som en förlängning till) vägra kontanter.
    Bara att anmäla... :D
    (Vore spännande om någon gjorde det också, få se vad utfallet blir? ;) )
    http://kristofferhell.net/kriget-mot-kontanterna-kammarratten-myndigheter-tvungna-acceptera-kontanter/

    SvaraRadera
  2. intressant, man ska inte krångla till det.inte köpa biljett . snart kan man inte köpa mat med sedlar och mynt längre ,,,men det funkar i resten av världen ?
    Jag fick lära barnen vad ett frimärke var förnågoting, och hur man skrev ett vykort. -viket skit jag skulle sms istället !

    SvaraRadera
  3. Det gäller att vi alla protesterar, och skriver på för att bevara våra sedlar och mynt. - Hoppas du gjort det! :)

    SvaraRadera

Säg vad du tycker,Du får vara anonym och robotar är också välkomna.