fredag 3 januari 2014

Ett bussbiljett system från helvetet

Inte riktigt men nästan ,

Vad har hänt med friheten och möjligheten med att åka buss och tåg ? Frågor jag vill ställa till Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd


Inget man bara kan göra så där impulsivt längre man måste noga planera sin bussresa  i förväg  under flera dagar.  Det är inte till Singapore  jag ska resa utan till Uppsala !
Någon tidtabell finns inte den har dom slutat att trycka upp, man får gå ut på nätet, om man har Internet, annars får man besöka ett bibliotek eller någon granne.
Och för att hitta sin resa och hur man nu ska betala den väcker många frågor.

Vill och kan inte försöka snåra upp detta med att lösa en Buss /Tågbiljett det  är för många alternativ och jag förstår inte .
Kan bara konstatera att jag kan inte längre ta bussen , för jag vet inte hur?
Och min Telefon är inte kompatibel eller inte har rätt app installerad (det är en äldre billig mobil)
Hade jag körkort skulle jag rycka på axlarna och säga Skitsamma !
Men nu är jag helt beroende av att kunna åka Buss/Tåg för att ta mig fram.

Har hela mitt liv åkt kommunalt med många resor ibland 3 timmar om dagen men dom sista 8 åren jobbar jag där jag bor och det är under den tiden denna förändringen i betalningssystemet på bussar och  tåg skett ! Min 18 åriga dotter som är en hejare med mobil och dator har ett helvete att från Månkarbo ta sig till Stockholm via Uppsala, jag kan inte hjälpa till för jag fattar ingenting  , vi söker på Internet , ringer till ICAs lokala biljettombud, ringer kundservice, ringer en vän alla säger olika???

Hon missar bussen för sidan inte är uppdaterad med rätta tider. Och ska försöka lösa en tågbiljett i Uppsala men vet inte när hon åker hur och var .
Kvar står jag med mina hundralappar i näven och känner mig värdelös, papperspengarna vill ingen ha. Jag är 53 och undrar hur bussarna ser ut inuti, är det bara ungdomar med rätta kunskaper och smarta telefoner som åker nu förtiden?
Har man bara en släng av dyslexi också är det omöjligt att ens tänka tanken på att åka bort.

Jag får Bussblues av bara tanken på att lösa en biljett

Jag har fått tipps av Kerstin  en Tjej som jobbar som busschaufför
Hon skriver : Jag ska försöka berätta om det som jag själv väljer som resenär

1. Jag kan köpa en biljett på bussen med mitt vanliga bankkort som jag använder när jag betalar mina varor i affären.
2. Jag kan hos ombudet köpa enkelbiljetter (förköp) som jag lämnar till bussföraren när jag kliver ombord.
3. Jag kan hos ombudet köpa ett gult plastkort som jag kan be ombudet ladda med en viss summa som jag önskar. RESKASSA kallas det,Det kortet kan jag sen använda som kontanter på bussen. Jag lämnar fram kortet till föraren och talar om vart jag vill åka och får då en enkelbiljett.
Hoppas detta kan vara till din hjälp.
Angående busstidtabell så ringer du till UL 0771-141414 och talar om vilka linjer du önskar få turlista för. Då kommer det en personlig turlista på posten till dig.
Man kan även beställa på nätet men jag tycker att det är enklast att ringa.

Tack för Hjälpen Kerstin

Och här kommer fler tips Från min vän Mia
Med visa kort köper man biljett på bussen o det gör man även för tåg biljett både för Uppsala o Sthlm där finns det automater som man köper buss biljetter på. Bra att vara där ca 30 min före
 Om man inte skaffar dig ett pendlar kort sim man fyller på i affären . Sthlm kortet fyller man i en automat Med betalkort går alldeles utmärkt
tack Mia.
 

3 kommentarer:

  1. Det har verkligen blivit bökigt... :/
    Och tänk bara hur svårt det blivit för en pensionär, som inte har varken dator eller mobil, eller kan springa runt hit och dit och kolla.- När det är så där bökigt för en som har både det ena och det andra.

    SvaraRadera
  2. ja inte är det lätt jag vet här hema har det också börjat krångla till saker fick hjälpa vår 75 åriga granne med att kunna få in tidtabeller i telefonen helt sjukt det här

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Förut kunde man köpa biljett på bussen, med riktiga pengar, men det går inte längre. Anledningen till varför man ville få bort kontanthanteringen var att reducera antalet misshandelsfall. Väldigt många bussförare blev nämligen misshandlade på den tiden som det fanns en kassa på bussen. Nu har misshandelsfallen minskat betydligt, och det är väl bra?
    Väldigt många äldre åker ändå buss! :) Det kanske är "svårt", eller i vart fall ovant, att köpa biljett de första gångerna, men man lär sig ganska snart, och de äldre följer med i tiden! :)
    Följa med i tiden borde ju oxå en 53-åring göra, för 53 är väl ingen ålder? :)
    Må gott!
    /53-årig BussChaffis.

    SvaraRadera

Säg vad du tycker,Du får vara anonym och robotar är också välkomna.