tisdag 6 maj 2014

Ett lapptäcke med vingar

Och nu satt jag där ensam efter över 10 år på en nedlagd flottilj med den sista skräplådan som skulle slängas, sedan var mitt gamla arbetsrum på Flygflottiljen i Uppsala helt tom.
Säkmat (Säkerhetsmatrialverkstaden) var nu helt utflyttad och lokalen stod tom.
För inte så länge sedan var detta en väldig viktig kugghjul i flygvapnet där Piloterna hade sin sista livlina om allt skulle gå fel
En strid ström av piloter stannade till här
Tillsyner och reparationer av flygarnas personliga flygutrustning jobbade jag med här på säkmat.

Där ingick bland annat
*Tillpassning och tryckprovning av Flyghjälmar ,
*Syrgasmasker,
 *G-dräkter 
*Livbåtar
*Nödutrustning,
 *Flytvästar.
*Packning av fallskärmar

Och tillpassning, tillverkning, tillsyn samt badprovning av Piloternas vattentäta flygdräkt
Isolerdräkten en ventilerad överlevnadsdräkt som är livsviktig om man skjuter ut sig över havet.

När jag nu står där ensam med min sista kartong som ska till containern så ångrar jag mig,och tar hem den istället. det är kartongen med alla tygmärken som jag har haft under arbetsbänken på jobbet.

Det får bli ett lapptäcke till sängen. Ett roligt minne av min tid i flygvapnet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Säg vad du tycker,Du får vara anonym och robotar är också välkomna.