söndag 1 juni 2014

När ryssarna landar


Vi skulle få stort besök på flottiljen Ryssarna skulle komma! året var 2000 och detta var en stor händelse Ryssland var mitt under en öppen förändring där det ryska försvaret hade en osäker tid, inga flygtimmar, löner som uteblev  Boris Jeltins  Rysslands President hade precis lämnat över till  Vladimir Putin .Men nu hade det annars så stängda Ryssland öppnat sig för världen men med   svåra ekonomiska, sociala och militära problem. Från 1994 -1999 har Ryssland fört två inbördeskrig i Tjetjenien 
 detta var stort att ryska flygvapnet skulle landa på en Svensk flottilj F 16 Uppsala.
Vi stod uppställda  vid landningsbanan med en militärorkester och väntade på att ett stort transportplan av typ IL76 med ett beväpnat observationstorn i aktern.(det finns både varianter i fören eller aktern) och 4st SU 27/30 stridsflygplan   skulle och landa på Svensk mark.
foto Kurt Pettersson
Där kom dom äntligen, eskorterade av 4 st Viggen längst ut i par på vardera sida så såg och hördes det väldigt  mäktigt när dom flög in över Uppsala.

Det var regn och dis i luften, Det stora  Transportplanet  och de Svenska Viggen landade först, men då beslöt dom ryska stridspiloterna  att de skulle göra en liten spontan flyguppvisning innan landning. på 10 min. Imponerande.
Transportplan typ IL76 med ett observation/kanon torn i fören

SU 27/30
När dom 4 SU väl landat så var deras bränsletankar nära på tomma , Våra svenska munstycken på tankslangarna passade inte men det var vi förberedda på , Ryska tankmunstycken hade anförskaffas,och vi bjöd på Flygbränsle under hela deras vistelse.

När dom till slut landade så klättrade piloterna ut, rökandes stod killarna vid sina flygplan, Vi vart förfärad över  flygplanens  standard,
Däcken var helt utnötta där kordtrådar petade ut överallt Det satt fastskruvade / tejpade lappar av plåtar här och där och kross skador på flygplanskroppen  till och med hål från  kulor , Men detta var Stridsflyg som har används just för det,strid.
dessa Flygplan hade fått flygförbud och skrotats för länge sedan enligt Svensk Standard på 
flygsäkerhet i fredstid.




Mina ryska mat minnen.
Jag vart utsedd att hjälpa till med att vara frukost värd åt dom ryska piloterna , jag kom med en tidig buss varje morgon för att hinna  lagom till frukosten och eskorterade killarna som inte kunde ett ord engelska till matsalen,
dom hade kommit till himmelriket vilken lyx  , filmjölk sylt,ost ,skinka, massor av mackor och apelsin juicen den gick åt.
Cornflakes hade våra gäster aldrig sett förut och trodde att det var smörgåspålägg , sötlimpa med smör och cornflakes det åt dom varje morgon.
Inget att göra killarna gillade det.
 Cornflakes var vad Ryssarna ville ta hem, det och dollar!
Killarna sålde nästan allt dom hade , uniformer, mössor medaljer,
Någon lön hade piloterna inte fått på över ett år berättade tolken för oss, dom tjänade extra hemma på flygförbandet i Savaslejka 40 mil från Moskva med att låta Rika ryssar följa med på ett flygpass.

Dom ryska piloterna togs om hand av våra Svenska piloter som bjöd hem killarna .
Mycket imponerade över vår standard, och bara det att vi alla hade varsin bil eller två, inte ens de höga officerarna hade bil.


Jag fick några ryska sedlar och ett mössmärke som tack och sista dagen
 fixat vi apelsiner och cornflakes åt varje pilot. En gåva från min avdelning säkmatverkstaden, där jag jobbade det året Ryssarna landade i Uppsala med stridsflyg på Svensk mark .


2 kommentarer:

Säg vad du tycker,Du får vara anonym och robotar är också välkomna.