söndag 5 oktober 2014

Inga klumpar i moset tack .

Jag gillar att laga god mat, har växt upp med tidningen allt om mat och alla denna mat program på tv och radio.
 En härlig kokbok ger mig massor av inspiration. Det är har alltid varit roligt med mat.

 Jag gillar kött och ser nu med sorg på ungdomen som är livrädd för hemlagad mat, och petar försiktigt på talrikens upplägg, matglädjen är borta, ersatt av rädsla och klimat ångest, minsta fetstrimma och dom väljer en mikrad billys pirog i stället eller kakor, barn som tycker köpta köttbullar som har låg köttinnehåll är godare och bättre än hemmarullade.

Pulvermos barnen ,Inga klumpar i moset tack!
Nu middagsbordet  diskuteras olika bantnings modeller, veganmat, Kött-surogat i olika modeller  och smaker. Corn biffar men det smakar som kött ? Framställd köttfärs i laboratorier är vår framtid.


Imorgon ska jag ska koka en mustig höst kallops och bara njuta.Långkokens tid är nu !

 Kallops

4 portioner
Ingredienser
  • 1 kg högrev
  • 5 morötter
  • 2 st gula lökar
  • 3 st köttbuljong tärningar
  • 2 st lagerblad
  • 10 st kryddpepparkorn
  • 2 msk vetemjöl
  • 1 liter vatten
  • Smör  till stekning
  • Salt
  • Vitpeppar
Du kan göra så här
  1. Skär köttet i 3x3 cm stora bitar
  2. Skala och skär morötter och lök i 2 cm bitar
  3. Bryn köttet i 1 msk smör  i en järngryta
  4. Tillsätt morötter, lök, kalvfond, lagerblad och kryddpeppar. Låt fräsa några minuter under omrörning
  5. Rör om och njut av dofterna
  6. Koka upp och rör så att det inte fastnar i botten. Skumma av
  7. Låt sjuda under lock tills köttet är mjukt, ca 2 timmar.
  8. Smaka av med salt och peppar 
  9. Strö över mjölet och blanda väl. Häll över vatten så att det precis täcker köttet. 
  10. Servera med kokt potatis och inlagda rödbetor

3 kommentarer:

  1. O det som är så gott, får nog handla lite så jag kan koka lite lioka grytor nu

    SvaraRadera
  2. Du har så rätt. Här lagas all mat från grunden och barn och barnbarn älskar det! Ibland äter vi lunch ute, men det av lättja, inte av att det är läckert! :)

    SvaraRadera
  3. Jag är uppväxt som du med riktigt hemlagad mat, däremot har jag faktiskt utvecklat en allergi mot kött, ja ... jag tål fisk och fågel & skalsdjur , men blir dålig av "vanligt kött". dock finns det mycket nyheter som faktiskt är riktigt gott och bra för hälsan ..som Quorn till exempel ;)
    Mvh

    SvaraRadera

Säg vad du tycker,Du får vara anonym och robotar är också välkomna.