fredag 7 november 2014

En liten smak av Afrika


I går var jag och provade på Afrikansk matlagning, det var jättekul och jag lärde mig massor .

Rena smaker och inte så mycket kryddor, Och jag fick äta med fingrarna ! (precis som på Mc Donalds)
Det smakar så mycket godare när man äter med fingrarna, Det är som utrycket säger ”its finger licking good ”
 
Vi fick göra Samosa som är ett friterat degknyte med en fyllning som i det här fallet består av en kryddad blandning av köttfärs och/eller grönsaker, Och så fick vi prova på en Mustig gryta på mixade tomater grönsaker där vi kokade  grytbitar av högrev .



Att söka recept på internet är lätt och det har ersatt den gamla kokboken snabbt, men jag tycker ofta att det är FÖR mycket information, för många recept på korvgrytan jag söker.
Jag blir förrvirrad och det slutar med att jag lägger ner projektet .
Jag  går allt oftare nu tillbaka till mina gamla kokböcker.
En som jag alltid har rådfrågat är den Amerikanska Better home and gardens Cook book , som har funnits sedan 20 talet

Nu 2014 har dom sålt 34 miljoner ex av denna fantastiska kokbok, Jag har 70 talets utgåva och 8o talets, underbar läsning,där även Svenska recept dyker upp som Swedish Meatballs och  smorgosbord dishes finns med .

Vi vart inbjudna till våra grannar när vi bodde i Binghamton USA  där dom just hade tillagat Swedish Meatball från denna kokbok , vi blev mycket glada man saknar mycket av det goda från Svenska matbord och det var supergulligt av dom att bjuda oss , men det smakade  inte som våra köttbullar vi gör . Det är massor av persilja, ingefära 0ch pulver kaffe i receptet

Swedish Meatballs

Ingredients
1 1/2
cups soft bread crumbs
2/3
cup half-and-half, light cream, or milk
1
slightly beaten egg
1/2
cup finely chopped onion
1/4
cup finely snipped parsley
1/2
teaspoon salt
1/8
teaspoon ground ginger
1/8
teaspoon ground nutmeg
3/4
pound lean ground beef
1/2
pound ground veal
1/4
pound ground pork
2
tablespoons margarine or butter
2
tablespoons all-purpose flour
2/3
cup half-and-half, light cream, or milk
1 1/4
cups water
1
teaspoon instant beef bouillon granules
1/2
teaspoon instant coffee crystals

Directions

  1. In a mixing bowl soak the bread crumbs in 2/3 cup half-and-half for 5 minutes. Add egg, onion, parsley, salt, ginger, and nutmeg. Add ground meats; mix well. Shape into 1- to 1-1/4-inch meatballs.
  2. In an ungreased shallow baking pan bake meatballs in a 350 degree F oven for 15 to 20 minutes or until internal temperature reaches 160 degrees F. Drain well on paper towels.
  3. Meanwhile, melt margarine or butter in a large skillet. Stir in flour. Stir in the remaining half-and-half, the water, bouillon granules, and coffee crystals. Cook and stir until thickened and bubbly. Add meatballs to skillet and heat through, about 1 minute. Makes 8 servings.

2 kommentarer:

  1. Ja det är väl nackdelen med internet för mycket !!

    SvaraRadera
  2. oh vad spännande :) Såg mycket gott ut

    SvaraRadera

Säg vad du tycker,Du får vara anonym och robotar är också välkomna.