onsdag 4 mars 2015

En krona från förr

Visst är det roligt att upptäcka äldre mynt, när man får tillbaka växeln på affären .
I går stod jag med några kronor i handen efter att ha handlat potatis och mjölk.
Jag ser en krona med gamla kungen (Gustav VI Adolf) från 1963. Plikten framför allt, står det på baksidan.


1963! och den används fortfarande . Vi ska få nya sedlar och mynt nästa år men vi fortsätter att handla för mynt från 60 talet.

Jag var 4 år gammal när den präglades.  Nette och Lotta Engberg föddes och, president John F. Kennedy skjuts till döds 1963 . 
Jag håller en bit historia i handen .

En krona från 1963 har ett samlar värde på ca 12 kr.
25 000 kronor 1963 motsvaras av 247 000 kronor i 2015 års penningvärde.


Jag kunde 1963 gå ner till kiosken och köpa en hel påse godis för den här kronan, 5 öre kostade de mesta smågodiset i början av 60-talet. Då stod man på tå där och pekade , en sån och en sån och ett, ett tefat . fem öres kola och det fanns även 1 öres godis på en del ställen . 25 öre kostade tablett askarna det var nästan lyx. Hur mycket är jag uppe i nu?
På Svensktoppen spelades Gröna granna sköna sommar med Lill-Babs.
Och Beatles spelade in sin första skiva  Please please me .

Eurovisionens sång festival 1963 (Eurovision Song Contest) så vann Monica Zetterlund den Svenska uttagningen med låten En gång i Stockholm och Herr Erik Zenker från Farsta fick 100 kr av SVT för sitt jobb med att vara en av jury medlemmarna 1963 .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Säg vad du tycker,Du får vara anonym och robotar är också välkomna.