söndag 26 juli 2015

Det var inte bättre förr

Sitter och läser i Dagens nyheter och beundrar denna kvinna som har sett det mesta.
Agnes Sandqvist
– Jag förstår inte de som säger att det var bättre förr. Ingenting var bättre förr, säger hon.
Vid 105 år fyllda har hon sett fattig-Sverige förändras – till det bättre.
Foto: Karin Forsberg
Agnes Sandqvist  sitter och berättar över en kopp kaffe .
Hon bor i lägenheten en trerummaren i Häggvik  som hon flyttade in i 1950

Hon växte upp i Holmo vid Rösteån utanför Bollnäs.
– Vi var ju fattiga allihop, men alla blev skötsamma.Vi var 9 syskon som nu är döda . det är bara jag kvar
Barndomen minns hon med blandade känslor; det var hårt.
– När min äldre bror Axel började vid sågen och fick lön köpte han en docka till mig, min första och enda leksak. Men min mamma var rädd att den skulle gå sönder, hon var sån, så jag fick aldrig leka med den. Hon lade upp den på vinden.

Agnes började arbeta när hon fyllde 14. Hon fick plats på en gård utanför Söderhamn, lön var det inte tal om, hon jobbade för mat och husrum.
Läs hela artikeln här Det var inte bättre förr

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Säg vad du tycker,Du får vara anonym och robotar är också välkomna.