söndag 7 maj 2017

Cirkus minnen

Stig tog hand om lejonen på cirkus: "En gång fick en pojke armen avsliten av en isbjörn"
Detta är en artikel ifrån Tidningen Sala allehanda  Bild och text : Carola Blank


Mycket glädje men också dödlig dramatik. Så skulle Stig Carlsson kunna sammanfatta sina år inom cirkusen. "Jag fick nog när min fästmö föll från trapetsen och bröt nacken, och min syster avled efter en gasexplosion i cirkusvagnen", berättar han känslosamt.
Redan som 17-åring blev Stig Carlsson arbetsledare på Trolle Rohdin Zoo Cirkus, som det hette innan namnet blev Brazil Jack. Här är han med en av lejonungarna han hade hand om. "Ingen annan kunde gå in till dem", säger han.


Tisdagen börjar bli kväll, och på grusplanen vid Lärkan spelas levande musik från cirkustältet som rests för en dag. Utanför staketet ringlar en kö av förväntansfulla besökare.
– Här känner jag mig trygg, som hemma, säger Stig Carlsson och går mysande omkring innanför staketet och hejar på de som jobbar på cirkus Brazil Jack.
– Och här kommer höjdaren själv, säger han när 29-årige Trolle Rohdin hastar fram och ger Stig en innerlig kram samtidigt som han knäpper sin röda jacka med gyllene knappar.
Det är snart dags för föreställning men för en god vän finns alltid tid.
– Det är lika kul varje gång att träffa dem som var med på 1950- och 60-talen. Jag har hört så många häftiga historier, säger Trolle och visar 88-årige Stig och hans följe till sina platser på första parkett inne i cirkustältet.

Stig Carlsson blir väl bemött när han besöker sin gamla arbetsplats som nu heter Brazil Jack. Strax före föreställningen språkar han med Trolle Jr Rohdin som är en av ägarna.
Några dagar tidigare var det Stig som i sitt hem i Tärnsjö visade bilder från cirkustiden. Med en lejonunge i sin famn, en liten kronprins Carl Gustaf som tar emot en leksaksrevolver från Brazil Jack själv, och isbjörnarna som snällt låter sig föras runt i manegen. Men det var inte alltid så gemytligt, något Stig påpekar med sänkt röst.
– När vi var i Malmberget en midsommardag smet två pojkar i tolvårsåldern in till isbjörnarnas bur. En av pojkarna kom för nära och en björn bet tag i hans arm. Pojken skrek hjärtskärande att vi skulle hjälpa honom. Trots att jag använde ett järnrör fick vi inte björnen att släppa, i stället slet den av pojkens arm. Trolle kom springande med ett lakan och svångrem för att stoppa blödningen. Jag har fortfarande mardrömmar om det, säger Stig och ryser åt minnet.
Stig Carlsson var med när en isbjörn slet armen av en tolvårig pojke som smitit in till djuren på Trolle Rohdin Zoo cirkus. "Han överlevde och har tydligen barnbarn nu", berättar Stig.
Bild: Carola Blank
Då detta hände på 1950-talet var det naturligtvis inte samma Trolle som i nutid välkomnade Stig tillbaka till sin gamla arbetsplats, utan dennes far med samma namn. Att Stig ens kom in i den här världen berodde på att hans storasyster Stina kom att gifta sig med Trolle den äldres morbror som jobbade på cirkusen.
Vid blott 17 års ålder blev Stig arbetsledare, och förutom ansvaret för tältresning och en vattenpantomim blev han också lejontämjare åt en ny kull ungar som föddes på cirkusen.
– Det var bara jag som kunde gå in till dem, de slickade mig på kinden med sina sträva tungor, säger han leende.

Stig Carlsson bläddrar i boken om Brazil Jack, där han själv jobbade som ung och bland annat hade hand om lejonen. Nu är det hunden Alice som får husses fulla uppmärksamhet.
Bild: Carola Blank
Åren på cirkusen var bland de bästa i Stigs liv, med kamratskap, familjekänsla och förstås spänning. Samtidigt fick han uppleva de värsta sakerna i sitt liv, och rösten blir tjock när han berättar.
– Min fästmö var luftartist, och i ett av numren hölls hon i munnen av sin kollega. Vid ett uppträdande i Tyskland blev hon tappad, föll och bröt nacken, säger han och torkar bort vätan ur sina ögon.
Följande år förlorade han sin syster Stina genom en explosion i en cirkusvagn.
– Hon skulle steka kantareller men var tvungen att fylla på gasol när vagnen plötsligt krängde till och allt exploderade. Hon fick 80-procentiga brännskador och avled på min 25-årsdag.
"Här känner jag mig trygg, som hemma", säger Stig Carlsson när han slagit sig ner vid manegen.
Bild: Carola Blank
Dessa händelser gjorde att Stig till slut lämnade cirkusen efter nära tio år. I stället slog han sig ner i Tärnsjö och hjälpte föräldrarna med deras taxirörelse. Och där började nästa era i hans liv.
– Jag hade fått höra att Salaortens vackraste kvinna bodde i Tärnsjö, och det tog bara fyra dagar innan jag fick köra henne och hennes väninnor. Och på den vägen blev det, säger Stig med ett skratt och berättar om de tre barnen som kom och livet som bilförsäljare och fastighetsmäklare.
– Ingen kunde förstå hur jag kunde sälja så många nya dyra BMW. Men jag kände en pälshandlare som jag lät åka runt i en BMW, och det gav många kunder. Till slut fick jag köpa en päls av honom, säger Stig och skrattar.

Stig Carlsson med hustrun Elvy, som numera bor på Tegelbacken i Heby. "Hon benämndes Salaortens vackraste kvinna", säger han stolt.
Bild: Carola Blank
Tiden med lejon, isbjörnar, schimpanser, elefanter, tigrar och sjölejon är ett minne blott. Nu är det hunden Alice som får njuta av husses kärlek, som trots sin storlek gärna visar att hon är en riktig knähund.
Lite av charmen med cirkus har försvunnit när de vilda djuren gjorde det menar Stig. Men när Brazil Jack återkommer till Sala varje år gör även han det för att se, minnas och hälsa på gamla bekanta.
– Nu får jag sätta mig längst fram där jag tidigare placerade andra, säger han och knäpper händerna i knät.

Stig Carlsson jobbade på Trolle Rohdin Zoo Cirkus som ung. Här återvänder han till Brazil Jack för att hälsa på bekanta och se föreställningen.
Bild: Carola Blank
Fakta Brazil Jack
1899 samlar den 28-årige Carl Rhodin, mer känd som Brazil Jack, ihop material för att ge sig ut på sin första turné med egen cirkus. Inspirerad av Buffalo Bills Wild West förekom ofta stora westernpantomimer med exempelvis indianöverfall. Brazil var då givetvis alltid den store hjälten och gick segrande ur alla strider, gjorde lassotrix, sköt prick, kastade kniv och allt som man förväntar sig av en fullfjädrad westernhjälte. Han trakterade även violinen som en riktig häxmästare, sjöng kupletter, trollade och gjorde skuggbilder. Då Brazil Jack inte hade samma goda handlag med ekonomi som med konstnärliga ting tog det 1917 slut på det roliga och Brazil fick lämna sin cirkus.
1941 lyckades sonen Trolle Rhodin övertala sina föräldrar att åter satsa på storcirkus. Brazil var bränd av sina egna erfarenheter men lät sig övertalas av en entusiastisk Trolle och en ny cirkus föddes. Trolle Rhodin Zoo Cirkus utvecklades till en internationell storcirkus av dignitet med satsningar på stora djurgrupper och spektakulära jätteshower. Förutom turnerandet i Norden gästade man bland annat såväl Orienten som östblocket med årslånga turnéer. 1964 blev Trolle artistchef vid Ringling Bros. and Barnum & Bailey, världens största cirkus, och Zoo Cirkus lades i malpåse.

År 1982 hade Trolles barn: Trolle jr. Carlo och Diana vuxit upp och kände sig, med hjälp av sin kusin Toni Rhodin, manade att ta vid. Nytt material införskaffades och återigen berestes de svenska vägarna av en Rhodinsk cirkus, Cirkus Brazil Jack, uppkallad efter farfar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Säg vad du tycker,Du får vara anonym och robotar är också välkomna.