måndag 12 februari 2018

Ännu ett Kopiera och klistra in kedjebrev.


Klipp ut och klistra in.

Facebookinlägg som med ett viktigt budskap ska mana vårt dåliga samvete att dela vidare.
Jag hade 2 långa inlägg på min Facebook sida idag Varje inlägg över 30 rader text. ”Om jag verkligen var en sann vän” och  hur ”otäck cancer är och för att stödja anhöriga så skulle jag bara behöva Kopiera och klistra in - men dela inte det här inlägget”
Jag fick genast ont i magen och kände att jag nog måste göra som det står och visa att jag verkligen har läst detta och att jag är en av dessa ”sanna vänner” 



Men det var värre förr när dom gamla kedjebreven som kom på posten manade folk att dela vidare (annars) kunde det föra olycka med sig om man bröt kedjan.Du kunde rent av råka ut för en olycka kunde det stå.
 Men alla dessa Facebook brev ! Innehåller de orden "kopiera klistra in och sprid, inte dela” då är det med största sannolikhet något någon hittat på för att antingen sprida panik, driva med dig eller få dig tro att du kan förändra världen med ett klipp och klistra på statusen. Nuförtiden manar kedjebreven våra samveten att dela Cancer, psykisk ohälsa, fattigdom, eller bara ”är du min riktiga vän?”  Risken är att man inte vågar ifrågasätta dessa inlägg, för vem ogillar inte sjukdomar. 

Facebookinlägget avslutas med .

Jag skulle vilja veta vem jag kan räkna med att ta en minut av din dag och verkligen läsa detta. När du är klar med detta, skriv "klar" i kommentarerna. Kopiera och klistra in - men dela inte det här inlägget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Säg vad du tycker,Du får vara anonym och robotar är också välkomna.