måndag 26 december 2011

Status rapport Den 26 Dec 2011 Dagen efter stormen

I natt gick strömmen, vilket mörker !
Strömmen gick sent i natt, flera träd i närområded har fällts,kunde inte sova så bra på grund av Dagmars rytande framfart,

Jag passade på att gå ut för att titta på stjärnorna och det var magiskt nu när alla gator och husljus slocknat
Jag var helt ensam ute och stormen slet  i  trädens toppar
Nu ser man stjärnhimlen i all sin prakt
Det var som ett rytande i skogen när stormen tog i, skrämmande
Jag hörde plötsligt en kraftig smäll  av  ett träd som knäcktes  en bit bort och jag gick snabbt tillbaka in och lade mig under täcket



En av Tallparkens tallar kunde inte stå emot




Tur man inte stod här i natt....

http://www.aftonbladet.se/
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14129572.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/jultrafik/article14128118.ab

6 kommentarer:

  1. Svar: Jag har i dagsläget gjort ... hm... 15 fotoböcker. Blir som regel två per år (ibland tre om vi gjort nån semesterresa). jag har till samtliga använt mig av bokprogrammet man kan ladda ned hos www.ifolor.se men idag har alla fotoföretag böcker. Dom jag gör är på 96 sidor och kostar i runda slängar 600:-. jag brukar då få in mellan 150-200 foton. Programet innehåller sidlayouter så man bara kan klicka och dra korten dit man vill, man kan byta bakgrundsfärg, teckensnitt, ramar och dekorationer. Fast jag - som är van fotoredigerare - gör alla mina layouter färdiga i Photoshop. Då jobbar jag i a3-format med 300px upplösning för att inte tappa kvalite ner bilderna trycks. Sedan för jag bara över sidorna till "full a4" i fotoprogramet. Fördelen tycker jag är att jag kan lägga bilderna exakt där jag vill ha dom, jag kan mixtra med ramar, bakgrunder och teckensnitt på ett mycket mer varierat sätt än i färdiga programet.

    Jag gör alla layoter direkt jag tömmer kameran (läs typ varje, varannan dag), sparar i en mapp för framkallning och när jag ser att den börjar innehålla tillräckligt till en bok laddar jag över dom i bokprogramet. Det brukar bara ta ett par timmar. Men har man bara "rena" foton, utan färdia layoter får man nog räkna med att sitta några timmar. :-)

    Före jag började göra böcker framkallade jag vanliga foton. Vi har helt sjukt mkt album. Så det här med böcker välkomnade jag. Dom tar ju liksom en aning mindre plats än ett tjockt fotoalbum. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bara spara alla foton i datorn.

    SvaraRadera
  2. Dettamåste jag prova , Blir det fina Böcker ?
    Får sammla i hop vinter bilder och göra en bok, ska kolla upp ifolor
    Var skickar man bilderna sen ?

    SvaraRadera
  3. Ska ta mig en promenad nedåt reningsverket någon dag sen, få se om det ligger ännu fler granar i plockepinnspelet från i våras där nu...?
    Det var allt ett jävla liv här utanför i natt, men jag tror ändå inte det är så stora skador i skogen här som på en del andra ställen. - Och definitivt inget i likhet med Gudrun söderut förut, men då var det ju snö också...
    Här har vi haft strömmen kvar hela tiden i alla fall. - Något jag var lite orolig för på förnatten, för jag hade laddat in lite i överkant i pannan, och hade varit tvungen att tappa ut varmvatten ur kranen för att det inte skulle koka i så fall.
    Det blev inte mycket sömn inte... Först för att hålla koll på strömmen, och sen för att det dånade så förbannat. :D

    SvaraRadera
  4. Det är "gamla" bilder... flera stycken har bett om tips till Nyår på förrätter och desserter... så jag har valt några favoriter :)
    Kram på dig :)

    SvaraRadera
  5. Det är "slutsteget" vid tillverkningen. SKICKA typ. Såvida man nu inte tänker skicka in via snailmail på cd.

    Sök bara på fotobok så kan du nog använda vilken leverantör du vill. jag använder som sagt ifolor.se men det är bara för att jag gjorde mina första där - då var dom absolut billigast - och har sedan fortsatt använda mig av dom. Det blir jättefin kvalite på böckerna, tycker jag. Naturligvis inte som ett äkta kort, men väl som fotoböcker man kan köpa.

    I det här inlägget syns hur några av mina uppslag brukar se ut:
    http://www.candygirl.nu/2011/06/07/fotobok-nr-12-pa-ingaende/

    SvaraRadera
  6. Hej! Oj en sådan förödelse. Det är inte roligt när det blir skador av stormen. Ha ett gott nytt år !

    SvaraRadera

Säg vad du tycker,Du får vara anonym och robotar är också välkomna.