lördag 10 augusti 2013

Överlevnads utrustning i Svenska flygvapnet

Jag har skrivit tidigare om flygets överlevnads askar som stridspiloterna har i flygplans stolen
Kolla in mitt tidigare inlägg
nödproviant 
                                                          Nödredskap sattsen
Här är Nöd-redskaps asken som också ingår i utrustningen , där viktiga redskap finns
Sågvajer ,kniv,plastpåse,fiske lina,krokar koppar tråd nylonlina,nål, tråd,storm och tänd stickor,signalspegel,kokkärl får man av skälva plåt asken
räddningsutrustning för strids piloter
 Som effektiv bränsle finns denna Sprit gelé som brinner i ca två timmar också den i plåt ask, (var med på övningar där även den illgröna sprit gelén spetsade pulver kaffet under en fallskärms koja.



                                                    Bränsle sattsen
(Schweizisk alkohol gelé,) . Den är förpackad i en likadan konservburk som nödprovianten. Normalt kan man inte antända alkohol vid minusgrader. Men i denna form går det faktiskt. Man har vid FOA 59 gjort prov i klimatkammare som visat, att alkoholmassan går att tända vid temperaturer ända ner till -28°C. som det står i FFV bruksinstruktion er från 1978

Nödbränsle sätt M 2824 - 82 10 11

Flyg kniven 
 Flygkniven som alla piloter bar i benfickan alltid med 2 meter lina fast satt i flygoverallen . 
mora kniv med tandad rygg
 Som sedan ersattes av denna Modell F 1 som det tog 8 år att ta fram


Information från Tillverkaren
 Viktiga faktorer som teknisk design, ergonomi och ekonomi sammanfaller i mod. F1 och utgör därmed det främsta koncept som för närvarande finns att tillgå. Kniven passerar med bred marginal internationella, militära krav vad avser styrka, personsäkerhet och prisvärdhet, varför ingen annan kniv kan mäta sig med en F1 om man väger samman dessa tre faktorer.

Det tog åtta år att utveckla mod F1, den kniv som fr o m 1995 är flygvapnets officiella överlevnadskniv och som också används inom andra delar av det svenska försvaret.

Det behändiga men kraftfulla formatet, den genomtänkta designen, det utomordentligt starka stålet är bara några av de detaljer som gör att man verkligen kan lita på denna kniv. Vi lämnar därför två års garanti på knivarna, avseende material- och fabrikationsfel.

Mod. F1 är en behändig kniv som passar alla händer och duger till kolossalt många göromål. Det säkra, behagliga greppet tillsammans med ett mycket hårt och segt laminerat specialstål gör att kniven kan användas till allehanda normalt men också påfrestande arbete.

Läs mera här om nödprovianten på viggen
Nickel fruktblandning och stridsflygplan

7 kommentarer:

  1. Intressanta reportage du kommer med :)

    SvaraRadera
  2. Intressant!

    Jo..ser ut som ett överlevnads-kit från förorten ;)

    Ha de bäst.

    SvaraRadera
  3. Har ett projekt på gång ....

    Och nu kommer det en inbjudan till att deltaga i projektet...
    Har haft lite svårt att få in folk till detta via bloggen så
    därför prövar jag att bjuda in så här.

    Projektet är alltså att ha gästblogsinlägg på min blogg ett år framöver.

    Och jag hade hoppats att få ihop 18 deltagare för då räcker det att ni skriver 3 inlägg som

    jag då kan fördela över årets veckor.


    första inlägget skall vara ett fritt inlägg, börja med ett allmänt inlägg. Liten presentation

    av dig själv o sen kan du ju välja o göra ett inlägg om precis vad som helst, stickning,

    fiske, bärplockning, sjukdomar osv osv.

    inlägg två ska handla om djur och

    tredje inlägget om mat.

    I djur och mat temat får man sen skriva helt fritt ex. Tema djur. Kan vara en roligt episod

    med ett djur eller hur det var när du fick ditt första eller kanske varför du aldrig har haft

    djur eller hur du ogilla labförsök med djur alltså helt fritt inom temat.


    Sådär har du förutsättningarna och om jag hoppas på att dra igång detta snarast men först när

    vi fått ihop folk :)

    Och du det måste inte vara 1000 ord eller 200 sidor utan det räcker gott med ett kort inlägg

    och du behöver inte ha en egen blog.

    Det enda jag behöver ha är email, samt namn och ev. blogadress och de tre inläggen som gärna

    kan innehålla bilder med. Har du en blog länkas det till den naturligtvis :)

    Så kom igen nu och anmäl dig till mitt projekt :)

    Detta kan bli kul, intressant och spännande.

    SvaraRadera
  4. Det är ju precis samma utrustning som jag brukade ha med när jag campade. Ha det bra !

    SvaraRadera
  5. Förlåt mig det har blivit totalt fel med bloggen. Jag gjorde en ny blogg igår men tydligen så blev bloggen kopplad till Google + som tyvärr inte så många användare har. Så därför så har jag fått göra om bloggen idag och nu hoppas jag att den ska fungera utan några problem. Man får INTE koppla bloggen till Google + för då får besökaren opp profilsidan idtället för bloggens startsida.

    OBS !! NI SOM VARIT FÖLJARE TIDIGARE MÅSTE REGISTRERA ER IGEN DÅ BLOGGER TAGIT BORT ER NÄR JAG TAGIT BORT GOOGLE+ FUNKTIONEN !!

    SvaraRadera
  6. God Onsdag ! Det har varit mitt Google Konto som det har varit fel på. Det har tydligen blivit länkat till google + och när jag försökte avaktivera Google + så ville den inte det. Men nu fungerar det igen.



    SENASTE NYTT !!! JAG VET INTE VARFÖR MIN PROFILSIDA VISAS NÄR MAN KOMMER IN FRÅN NÅGON SOM HAR BLOGSPOT. OM NI KLICKAR UNDER MINA BLOGGAR PÅ HENRIKSSONS HOTSPOT SÅ KOMMER NI RÄTT !!!



    OBS !!TYVÄRR SÅ FICK JAG RADERA MITT KONTO OCH SKAPA ETT NYTT SÅ NI SOM SATT ER SOM FÖLJARE SNÄLLA REGISTRERA ER IGEN FÖR NÄR KONTOT TAS BORT SÅ TAS ALLT BORT. OBS !!! ATT DET ÄR EN NY BLOGGADRESS OCKSÅ !!

    SvaraRadera
  7. Sv: Tack så mycket Matts, det värmer!

    SvaraRadera

Säg vad du tycker,Du får vara anonym och robotar är också välkomna.