torsdag 12 september 2013

Klippt från Linköpings universitet

 Titta vad jag hitta på nätet

Japanskt rekordkonvent

NärCon, den ungdomsfestival för japansk popkultur och spel som arrangerades på LiU i somras, slog deltagarrekord igen. Men LiU missar möjligheten att bättre marknadsföra sig mot en klockren målgrupp, tycker arrangören.
Vinnaren i NM i Cosplay, från Danmark. Foto: Joacim SchwartzFör tredje året i rad invaderas det i övrigt ganska tomma Campus Valla under fyra dagar i slutet av juli av över 5 000 fantasifullt utstyrda ungdomar. NärCon är det som lockar – en ungdomsfestival för japansk popkultur och spel där deltagarna träffas för att spela spel, gå på workshops, se på film, lyssna på musik eller helt enkelt bara träffa likasinnade.
- Cosplay är det som är viktigast för de flesta, en nordisk och en svensk kostymtävling där deltagarna klär ut sig till karaktärer i filmer eller tv-spel, säger huvudansvarig för NärCon, Samuel Anlér. En deltagare från Danmark vann NM i år (bilden till höger).
NärCon har vuxit i storlek med femtio procent varje år sedan starten 2002, både räknat i omsättning och antal deltagare. Till LiU kom evenemanget 2011, när det vuxit ur lokalerna i Örebro där allt startade.
Samuel Anlér (bilden längst ner till vänster) var med och startade NärCon och har sedan dess varit huvudansvarig. Han läser industriell ekonomi men har gjort studieuppehåll för att ägna sig åt NärCon på heltid. Och under årens lopp har han, som han själv säger, tappat fotfästet i själva upplevelsen.
- Organisationen är det som blivit det roliga, att försöka få människor att fungera, kommunicera och arbeta tillsammans, säger Samuel.
Vinnaren i Publikens val. Foto: Erica LindbergKopplingen mellan utbildningen och arrangemanget ligger nära och det blir en positiv växelverkan där emellan. Att projektleda ett såhär stort arrangemang är som att driva ett mindre företag, man nosar på allt från organisation, ekonomisk styrning, marknadsföring och uppföljning.
- Det märks att vi är många I-are som är med och arrangerar NärCon. Vi försöker till exempel lägga beslut så nära verksamheten som möjligt, ungefär som i Lean Production. Vi gör noggranna utvärderingar och gör om organisationen varje år.

NärCon 2013 i siffror

  • 5 250 deltagare
  • 3 miljoner kronor i omsättning
  • 1 734 deltagare, 33 procent, svarade på arrangörens enkät
  • 62 procent var kvinnor, 34 procent män. Fem procent har angivit ”annat” eller ”vet ej”.
  • 1994 är det år då flest deltagare är födda
  • 43 procent var nya besökare. Majoriteten har hört talas om NärCon via vänner och familj
  • 85 procent var där alla fyra dagarna
  • 2 procent var där bara en av dagarna
  • 97 procent tyckte arrangemanget var mycket bra, bra eller ganska bra
  • 1-2 procent var föräldrar till deltagare
  • 5 procent var från Linköping
  • 3,5 procent bad att få svara på enkäten på engelska
  • 80 procent tänker garanterat komma tillbaka nästa år
  • 0,8 procent kommer inte att komma tillbaka
Samuel Anlér, huvudansvarig för NärConDe flesta NärCon-deltagarna är alltså i gymnasieåldern, en överväldigande del har fått en mycket positiv bild av LiU, tack vare NärCon. Rektor är också positiva till arrangemanget och upplåter gärna lokalerna för en mycket förmånlig hyra. Och även om LiU finns på plats med bland annat studentambassadörer tycker Samuel Anlér att man skulle kunna göra mer.
- Jag skulle önska att LiU hade en starkare närvaro på NärCon, att de blev mer av en samarbetspartner. Varför inte ordna föreläsningar i till exempel japansk kultur eller spelutveckling som en del i arrangemanget, kunskapen finns ju här.

 http://www.liu.se/insidan/nyhetsarkiv/1.496845?l=sv


Foto: Joacim Schwartz, Erica Lindberg, Shora Ahmadi

1 kommentar:

  1. Vilket spännande arrangemang! :)

    Sv jag sålde en del krämer och sådant och lite kläder:D

    Ha en fin dag!

    Kram

    SvaraRadera

Säg vad du tycker,Du får vara anonym och robotar är också välkomna.