Varför har ingen berättat för mig om Eva Dickson! Det är något alla
skulle känna till. Jag blir lite arg att det inte pratas mera om Eva Dickson!! En
av Sveriges stora Äventyrare.
Är det för att det var en tjej i byxor? Detta är en
Svensk äventyrs tjej vi ska vara stolta över.
Fruntimmer nuförtiden
(1932)
– Kvinnor är omöjliga
nuförtiden! dom målar sina naglar röda,
bleker sitt hår, dom dricker champagne eller röker cigaretter tills fingertoppar
är bruna av nikotin. Och så föder dom inte ens barn längre. Se på er själv,
madame, vad duger ni till?”
– Jag kan köra bil”,
svarade Eva Dickson.
-Köra bil! Varje
bildad människa kan köra bil, spela bridge och dansa. Det hör helt enkelt till
allmänbildningen”, utbrast hennes bordskavaljer.
– Men jag ska köra härifrån
Nairobi till Stockholm.”
– Jag slår vad om att
ni inte klarar det!”
-Vadet är antaget. Den som förlorar bjuder hela gänget på
champagne.” skrattade Eva.
Samtalet sker under en middag på Europeiska klubben
i Nairobi 1932 och finns att läsa i Eva Dicksons reseskildring En Eva i Sahara
– äventyr i heta zoner,
Eva Dickson, var en svensk äventyrare, rallyförare och författare. Hon var den första kvinna som korsade Sahara med bil. Hon var Sveriges första kvinnliga rallyförare (1925) och den tredje kvinnan i Sverige som tog certifikat som pilot (1923).
Vadet är antaget. Den som förlorar bjuder hela gänget på champagne !
Inför resan Nairobi–Stockholm köpte Eva Dickson en öppen,
fyrsitsig Chevrolet. Den utrustades med vattensäckar, oljefat, moskitnät,
reservdelar, bensinfat, proviant, tältsängar och kokkärl. Medresenär blev
Hassan Ali som Eva träffade på avresedagen på väg till garaget i den kenyanska
huvudstaden. Han erbjöd sig att följa med.
Genom Kenya och
Uganda
Starten på resan gick bra men snart stötte äventyrarna på
motgångar. Bildäcken exploderade i värmen Eva drabbades av malaria Händerna
märktes av frostskador från dom kalla nätterna. De sov i tältsängar under bar
himmel och kylan var bitande. Dagarna tillbringades framför ratten, ofta tolv
timmar i sträck på dåliga vägar. De stannade endast för att äta eller för att
reparera bilen och byta däck. Eva Dicksons berättar om ständig törst och hunger
under den stekande solen i Saharas sandhav. Men hon hade antagit ett vad och
det drev henne vidare.
Den raserade bron
När de nådde norra Tchad hade den enda bron över floden rasat, Eva lånade en häst och red
två dygn till en fransk kommendant i
Bongor som var ansvarig för det planerade brobygget. Hon fick kommendanten att
bygga en ny bro. Med hjälp av 900 man stod färdig efter tre dagar.
Femme fatale
Efter 40 strapatsfyllda dagar nådde de till slut Alger vid
Medelhavskusten. Vadet var vunnet och Eva blev den första kvinnan att ha kört
genom Saharaöknen. Resan fortsatte sedan ända hem till Sverige i den öppna,
fyrsitsiga Chevrolet där hon och Hassan hälsades välkommen av Kungliga
Automobil Klubben i Stockholm.
Nästa gång blev det en resa från Belgien till Calcutta 1937.
Hon skrev sina reportage och reseskildringar i Vecko-Journalen, och blev även krigs
reporter i det invaderade Abessinien (dagens Etiopien).
|
Eva blev 33 år gammal |
Efter en middag utanför Bagdad körde hon tillbaka till staden.
Med sig i bilen hade hon en brittisk dam, Norah Byng Hall från Calcutta, som
hon träffat under kvällen. Mörkret var kompakt och vägarna gropiga, och när hon
missade en tvär kurva voltade bilen. Eva Dickson klämdes fast mellan sätet och
ratten, hamnade under bilen, bröt nacken och dog omedelbart.
Hon begravdes i Stockholm den 22 april 1938. Sedan fick vi
annat att tänka på.
|
Eva i Afrika
|
http://www.popularhistoria.se/artiklar/aventyraren-eva-dickson/
|
Eva Dickson |