tisdag 22 maj 2012

Mammas maskrosvin,


För utrotade jag maskrosor genom att göra  vin  av dom , det vart ett sött och gott vin av dom gula blommorna
Tillverkningen av maskrosvin blev olaglig i Sverige år 1978. men det gjorde det hela lite mer spännande.

Lagen skrevs om 1994, så nu är det åter lagligt att tillverka maskrosvin.
det är jobbigt och tar tid men ett roligt sätt att andvända maskrosorna på ,
Sista gången jag skulle tillverka detta ganska jobbiga vin (mycket maskrosplock och noppning)
vart det vildgäsning i min kruka , så när jag skulle tappa upp vinet så var allt vin förvandlat till gelé
det var gott men man fick äta den med sked.

Här är Mammas gamla recept från 70 talet (hon gör godaste maskrosvinet på den här sidan staketet)

Ingredienser

3 l avstjälkade maskrosblommor allt grönt ska bort på blomman
4 l vatten
1 ½ kg strösocker
4 citroner
1  påse vingäst

  1. Plocka blommorna en solig och varm dag när de är som störst. Nyp av stjälken under blomman.jättejobbigt
  2. Koka upp vattnet.
  3. Lägg maskrosorna i ett höganäs  kruka och slå över det kokande vattnet. Låt stå övertäckt i ett dygn.
  4. Sila av blommorna och häll tillbaka vätskan i krukan
  5. Tillsätt strösockret och gästen rör om .
  6. Tvätta och skiva citronerna, lägg dem i höganäs krukan 
  7. Täck över med en handduk och låt stå ungefär en månad.
  8. Citronskivorna flyter lätt upp till ytan, tryck ned dem då och då, eller lägg en tallrik över som tyngd annars kan de börja mögla
  9. När jäsningen har upphört silas citronskivorna av
  10.  häll på flaskor och korka igen.
  11. Lagra vinet minst ett år.
På Engelska så heter maskros vin  så vackert som 
                      Dandelion wine 

onsdag 1 juli 2015

Hur du gör saft på maskrosor

Jag lyssnade till Christina i Radio Uppland som Lagar mat av ogräs,
 
Maskros saft

Koka ihop 8 dl vatten och 4 dl socker i en kastrull. Rensa maskrosor (skär bort botten och plocka bort allt grönt), mät upp 5 dl gula maskrosblomblad och tillsätt i kastrullen. Låt småkoka under lock i en timme. Sila saften i saftsil, rör ner 1 msk citronsyra. Förvara den koncentrerade maskrossaften i mindre burkar i frysen och plocka fram efter behov. Späd med vatten efter smak.


http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=6187303

5 kommentarer:

  1. Jag har faktiskt aldrig provat på. trots att jag har bryggt en del olika sorters vin genom åren.
    Kanske man skulle ut och plocka nu någon dag...? - Jag har rätt gott om dem i min trädgård... :D

    SvaraRadera
  2. Sv: Iknow och det tackar jag för, när jag fått in flera frågor kommer jag sammanställa allt i ett inlägg!

    SvaraRadera
  3. Aldrig testat maskorosvin. Kanske vore nåt det :)

    SvaraRadera
  4. Kan man inte röra själv??

    SvaraRadera

Säg vad du tycker,Du får vara anonym och robotar är också välkomna.