fredag 26 januari 2018

Bellmandagen i Hagaparken

Lite Woodstock känsla var det.

Bild Jan Forss
Bild Michael Thimren
Under många år firades Bellman i Hagaparken tredje lördagen i juli i den stora staden. Jag bodde som liten i Jakobsberg Och vår familj hade en tradition att åka in med pendeltåget till staden med packad korg en filt lite kall kyckling och en baguette. Jättemysigt.


 Det var ett myller av människor som satt på gräsmattorna och lyssnade på trubadurer, där sprang jag runt hela dagen.
Enda gången på året man kunde dricka vin på allmän plats sa dom.
Bild Jan Forss
Bild Michael Thimren
Lite Woodstock känsla, men med mycket trubadurmusik Och här och där kunde man hitta en Bellman som satt med en luta och sjöng. 
Bild Jan Forss
Bild Michael Thimren

Det kunde vara upptill 50 000 personer i gröngräset.(och det var det som gjorde att traditionen med Bellmandagen lades ner 1979)

Lekte lite med Ville Valle och Viktor som sprang runt i clownkläder och som senare fick ett eget Tv program och en bit bort sjöng en gubbe som hette Fred Åkerström som jag tyckte var riktigt läskig.
Det fanns några lottstånd och chokladhjul i kanten på Hagaparken och jag tog en lott på
Vinst-varje- gång ståndet för mina sista pengar. Nitlott stod det på den lilla papperslappen jag rullade upp, Snacka om otur!


Det skulle vara fint att vinna lite pengar men jag har aldrig tur i lotterier.
Kommer ihåg när jag köpte 120 st trisslotter. Det var inte bara jag, På mitt förra jobb så gick arbetslaget på 5 man ihop och med en liten tips pott så bestämde vi att köpa trisslotter för alla pengarna. Enligt svenska spel så är vinstplanen i genomsnitt en vinst på ungefär var 5:e lott.
Varje dag i Sverige säljs över 274 000 Trisslotter Staten får alltså in över 8,2 miljoner kronor per dag  bara på Trisslotter.

 Jag och en kille till åkte runt i Uppsalas affärer och köpte våra lotter för 3500 kr och med en skaplig hög med trisslotter så satt vi en eftermiddag och skrapade på jobbet.
Spänningen lade sig snabbt och vi vann sammanlagt 150 kr och några nya lotter ….


Bild Jan Forss
Bild Michael Thimren

2 kommentarer:

  1. Det där med Bellmanfestivalen verkar ju spännande. I somras var jag i Hagaparken och lyssnade på opera. Rätt häftigt men kanske häftigare med Bellman... ;)
    Det där med trisslotter. fattar inte hur en del människor lyckas..... ;-)

    SvaraRadera

Säg vad du tycker,Du får vara anonym och robotar är också välkomna.