torsdag 12 september 2019

Tranor över Månkarbo

Nette och jag smyger på Tranorna

På vår skola tar jag alltid fram tranplanschen så här på hösten


Hösten är här och nu lyfter Tranorna från Månkarbo  för att flyga bort till varmare länder som Spanien eller  Frankrike.
Här i Sverige har vi 20 000-25 000 par som nu ska lämna norden "Tror jag" Jag är ingen Tranexpert .



Hur gamla blir dom frågar du dig själv säkert ?  Faktum är att den äldsta ringmärkta tranan blev 27 år. En fullvuxen trana väger mellan 4 och 7 kilo, och mäter cirka 2 meter mellan vingspetsarna.
Tranorna flyger från Rügen i norra Tyskland till Månkarbo Sverige  under en dag!
 Ca 40 mil. Tranfart på 70–80 km/h.

Tranor lever med en partner hela livet precis som våra svanar och som min mormor och morfar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Säg vad du tycker,Du får vara anonym och robotar är också välkomna.