lördag 7 september 2024

En gammal tavla på loppis


Det här trycket efter en oljemålning av A G Hertzberg hitta de jag idag på en loppis i Östervåla

Det var igentligen den slitna tunga svarta  tavelramen med guldornament som hejdade mig och gjorde att jag tog upp den tunga tavlan.

Motivet Konfirmanden är väldigt mossig. En ung flicka som möter Jesus och stolta riktigt gammla föräldrar står brevid och visar vägen !


 Det är när jag vänder på tavlan jag ser lite roligare saker .

Vet inte hur gammal denna tavlel ram med tryck är men med mask hål och sliten torkad tavelram 1897 i reklamtrycket på baksidan och Axel Gustaf Hertzberg, född 1832 död 1878 

så kan man gissa sig till slutet på 1800 talet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Säg vad du tycker,Du får vara anonym och robotar är också välkomna.