lördag 14 januari 2012

Jag blev stucken av snabeldraken



Den där luckan i taket har jag inte sett förut ?
Ändå så hade jag bott i det gamla torpet  i över 2 år nu ! En röd liten stuga  utanför Tärnsjö.
Jag stod och tittade på tak luckan som var fastspikad och skruvad ,,,någon har bemödat sig att få igen luckan ordentligt.
Jag blev bara mer nyfiken för var dag,
Ensam bodde jag i detta gamla hus  från 1800talet ,Jag var lite mörkrädd att bo där själv,skuggor om natten och ibland hördes underliga ljud ifrån övervåningens vindstak,,Råttor, vindens knäppande i gamla takstolar var  förklaring till mig själv och så drog jag täcket överhuvudet och tänkte på annat.

Jag räknade ut genom att kolla från utsidan av huset att det var som en liten krypvind där innanför luckan och taket. Detta måste jag bara undersöka
Så en dag hämtade jag en kofot och en skruvmejsel och skred till verket, var tvungen att stå på en stol och bända upp alla  stora grova spikar som satt i luckan sedan var det några skruvar också som skulle bort.
Plötsligt far luckan ner över mig och jag tappar balansen och ramlar ner från stolen,och  från den tunga luckan far det en  trästege  med en smäll ! Jag förstår varför den var så omsorgsfullt fastsatt, den kunde ha slagit ihjäl vem som helst med sin tyngd. Det luktar unket från det mörka hålet i taket

Jag går och hämtar en ficklampa och tar mig upp på stegen försiktigt ,det är riktigt läskigt att titta upp från luckan först ser jag ingeting men sedan visar sig det att denna vind innehåller bortglömda skatter

Massa rullar av gamla tapeter med T fords bilar som motiv, krukor och gamla tidningar från 1930-40 tal en gammal spark (hur dom fått upp den var en gåta ) hålet i taket var inte stort.Jag ser längst in  två electrolux dammsugare med medar istället för jul

dom var riktigt stiliga med skinn och krom detaljer och jag tänkte att   dom kan man använda som prydnader i vardagsrummet   .
 När jag skulle få ner dom i från vinden genom den lilla luckan så stack jag mig i armbågen på en av dammsugarnas trasiga slangar , En spiral-fjäder som tittade fram .

Tänkte inte mer på det, utan fortsatte  den kvällen med att rengöra mina fynd.
 Metall emblemen på dammsugarna  "Electrolux" vart super snygga när  jag putsade upp dom,

Dagen efter vaknade jag med feber och en värk i armen, det var svullet i armbågen efter sticket och jag baddade såret som ömmade med rakvatten som inehåller lite sprit.blev väll lite infekterat av gammalt rost och smuts från vinden.

Måndagen kom och jag gick till jobbet men värken hade spridits sig ner till handen och jag kände en otrolig smärta i hela armen,  på kvällen spydde jag och när jag febrig skulle ducha såg jag en blå ådra från armbågen  upp till axeln ungefär ? Försökte göra rent såret som var alldeles varigt men kunde inte på grund av smärtan,
Jag sov oroligt och drömde om en drake som försökte döda mig, på svansens hade den en tagg som den stack mig med, Drömmen var otroligt levande jag kände en stark ångest ,och jag hade nu rätt hög feber kännde jag.

Den morgonen såg jag att ådran i armen förgrenat sig högre upp och ut mot mitt bröst , Panik Vad var detta?
Istället för att åka till jobbet tog jag mig fram till sammhället och där vidare med morgonbussen till läkarstationen i Östervåla jag kunde inte röra min högra arm längre, Jag kände att mitt hjärta slog snabbare
Det vart full fart på sjuksystern och en läkare kom snabbt in på undersöknings rummet där jag låg
Kommer i håg hur dom frågade om dom fick ta kort, och att detta var inte bra-sedan svimmade jag
Blodförgiftning
 Snabeldraken på vinden fick mig nästa

                                 
                                           Fakta




Idag är det ovanligt att man drabbas av blodförgiftning, men

gör man det blir man allvarligt sjuk.










Blodförgiftning kommer av att bakterier tagit sig in i blodet, till exempel då man skurit sig på 


något smutsigt, som en rostig spik. För att försvara sig mot denna farliga inflammation jobbar 


kroppens immunförsvar så hårt att man brukar bli jättesjuk. Man får hög feber, huvudvärk, frossa


 och ibland svårt att andas. Hjärtat kan slå snabbare och utslag i form av röda strimmor på 


huden. Detta är på grund av att blodkärlen är irriterade.


Infektionen under blodförgiftningen sprider sig snabbt och man blir fort sjuk. Man måste få 

behandling på sjukhus. Där får man antibiotika och ofta extra syre.



här kan du läsa det en gång till !!

10 kommentarer:

  1. Fy sjutton!!!!
    Det kanske var för att det fanns drakar på vinden som man hade satt fast luckan så...
    Den där var ju livsfarlig på riktigt! :/

    SvaraRadera
  2. fy tänkte på det när jag hörde att du köpt en ny snabeldrake, hoppas den är tam

    SvaraRadera
  3. Så dina farhågor var sanna, det fanns något "farligt" på vinden haha
    Skönt att det gick bra tillslut!

    SvaraRadera
  4. Huuuu... ja du, det är farligt med snabeldrakar!
    Tur du åkte till sjukhuset.
    Ha en fin fin söndag!

    SvaraRadera
  5. Men en väldigt läcker Elekroluxdammsugare iaf. :)

    SvaraRadera
  6. Man måste akta sig för gamla prylar på en igenbommad vind. Farliga saker det där!

    SvaraRadera
  7. Sv: Ullared är helt okej! Blandat med folk! I går var det lagom, mycket folk, men lagom för att vara ullared! Var där i sommras, cheeeses vad folk det får plats..

    SvaraRadera
  8. Usch då. Vilken otäckning till odjur. Huga... du måste tämja den innan du låter den träffa andra människor.

    Tur det gick bra i alla fall.

    SvaraRadera
  9. Varning för stingslig drake!

    Tur det gick bra

    SvaraRadera

Säg vad du tycker,Du får vara anonym och robotar är också välkomna.