torsdag 29 december 2011

Villiga Madde

Att visa respekt och hänsyn tycker jag är viktigt, visst kan man skämta om det motsatta könet osv
Och visst finns det en jargong i kill /tjejgängen på skolan och arbetsplatsen eller i träningslokalen som ibland kan vara hård, könsbestämd
Dra i mitt snöre
”Här är vi hårda men hjärtliga” säger man och skrattar, du lär väl tåla lite…hehehe
Men man sårar lätt och vissa har inte den fingertoppskänsla eller vanlig hyfs och respekt för andra-och vet när det  räcker. nu går man för långt.

Jag jobbade förut på en väldig manlig arbetsplats Flygvapnet. Där man knappast såg många kvinnor ute på verkstadsgolvet eller vid eller i flygplanen, dom fanns där i matsalen och på städ, och kontor.
Det skojades friskt och här och där satt naken almanackorna uppe , utbildningen av värnpliktiga 20 åriga killar gjorde inte saken bättre. Det var sex skämt och råhet i komentarerna.

På mitt arbetsrum satte jag upp en spratteldocka i trä, en sån som man drar i ett snöre som hänger mellan bena och upp flyger armar och ben
”Villiga Madde ” skrev jag på den, hur kul som helst när soldaterna och piloterna kom in på mitt rum och drog i snöret HAHAHA
En pilot ville till och med ha den i viggen som dekoration,

Det blev lite av en tradition och få villiga Madde att sprattla.
Tills vi fick två nya som anlände till flygflottiljen en pilot och en meteorolog, båda kvinnor.
 En stor grupp av meteorologer är försvarsmeteorologerna. Deras största uppgift är att ta fram väderprognoser för flygvapnet och annan verksamhet inom försvaret som är beroende av vädret

Hon kom upp på mitt rum och presentera sig
Hej jag heter  Madeleine Westin och jag ska ha min hjälm och flygdräkt  kontrollerad.
Hela den tiden hängde min villiga Madde bakom mig, och jag kände att nu var den inte lika rolig längre.
meteorolog på tv 4


När jag erbjöd henne lite kaffe  i fika rummet så stannade jag kvar en sekund och tog bort ”sprattlade Madde” från sin krok vid dörren.

I dag är jag ensam man på min arbetsplats, en skola med bara kvinnliga arbetskompisar,
Där jag känner att jag får den respekten som ensam kille i gänget, som medmänniska

2 kommentarer:

  1. Lite pinsamt kan det bli ibland....
    Hon känns så sval och perfekt att man inte riktigt får kläm på hur mycket humor hon har heller. - Men jag inbillar mig faktiskt att hon hade skrattat hon också.
    Det hade nog varit annat om spratteldockan kommit upp EFTER det att hon kommit dit...

    SvaraRadera
  2. ja inget bra förtroende i första besöket ,,,

    SvaraRadera

Säg vad du tycker,Du får vara anonym och robotar är också välkomna.